Socjolog Paweł Śpiewak i filozof Zbigniew Mikołejko znajdą się wśród uczestników czwartkowej (1 marca) debaty w Warszawie pt. „Przerażający kicz! Sztuka wobec zła”. Spotkanie odbędzie się w warszawskiej klubokawiarni Chłodna 25. Punktem wyjścia debaty będzie książka Saula Friedlaendera „Refleksy nazizmu. Esej o kiczu i śmierci”, która w przekładzie Marcina Szustra i ze wstępem Pawła Śpiewaka ukazała się nakładem Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego.
"Izraelski historyk Saul Friedlaender twierdzi, że to kicz jest kluczem do rozumienia nazizmu oraz sposobów jego współczesnych interpretacji. Kicz neutralizuje +sytuacje skrajne+, zwłaszcza śmierć, przekształca je w sentymentalną idyllę, broni się przed nieznośnym ciężarem przeszłości. To popadnięcie w kicz jest zatem podstawowym zagrożeniem dla współczesnych twórców podejmujących temat nazizmu i Zagłady" - napisali organizatorzy w zaproszeniu na dyskusję.
"Izraelski historyk Saul Friedlaender twierdzi, że to kicz jest kluczem do rozumienia nazizmu oraz sposobów jego współczesnych interpretacji. Kicz neutralizuje +sytuacje skrajne+, zwłaszcza śmierć, przekształca je w sentymentalną idyllę, broni się przed nieznośnym ciężarem przeszłości. To popadnięcie w kicz jest zatem podstawowym zagrożeniem dla współczesnych twórców podejmujących temat nazizmu i Zagłady" - napisali organizatorzy w zaproszeniu na dyskusję.
Uczestnicy debaty mają odnieść się m.in. do dzieł z ostatnich kilkunastu lat, takich jak „Lego. Obóz Koncentracyjny” Zbigniewa Libery, „Berek” Artura Żmijewskiego, happening „Płonie stodoła” Rafała Betlejewskiego czy też powieść „Łaskawe” Jonathana Littella.
W dyskusji udział wezmą Katarzyna Kasia, Monika Małkowska, Zbigniew Mikołejko, Paweł Śpiewak oraz Jacek Wakar. Poprowadzi ją szef działu „Czytając” w „Kulturze Liberalnej” Piotr Kieżun.
Podczas debaty będą oni próbowali odpowiedzieć na pytania: kiedy dzieło sztuki lub literatura popada w kicz, kiedy mamy do czynienia z fałszującym rzeczywistość estetyzmem lub zbyt dosłowną formą przedstawienia, jakie są granice języka artystycznego, kto i według jakich kryteriów może to ocenić i po co tworzy się tego typu dzieła? Czy jest to kwestia zachowania pamięci, publicznego poruszenia sumień, czy też wyłącznie artystycznej ekspresji?
Spotkanie organizują „Kultura Liberalna” oraz Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerem debaty jest warszawska klubokawiarnia Chłodna 25.(PAP)
agz/ abe/