Kompozycje Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Antonina Dvoraka, Stanisława Moniuszki znajdą się w programie poniedziałkowego koncertu XXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, który trwa w Leżajsku (Podkarpackie).
W pierwszej części wieczornego koncertu w Bazylice Ojców Bernardynów wystąpi ze swoim recitalem polski organista Witold Zaborny. Artysta wykona m.in. Fantazję chorałową "Komm, heiliger Geist, Herre Gott" Jana Sebastiana Bacha, Toccatę F-dur Dietricha Buxtehude’a, III Sonatę A-dur op. 65 Feliksa Mendelssohna – Bartholdy’ego, Fantazję f-moll KV 608 Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Natomiast w drugiej części wieczoru, w tzw. koncercie kameralnym, publiczność wysłucha koncertu mezzosopranistki Lilianny Zalesińskiej i organisty Witolda Błaszczyka. Artyści wykonają m.in. Trzy koncerty ze zbioru "Cento concerti ecclesiastici" Lodovico Grossi da Viadana, Kantatę BWV 169 na głos altowy i organy obligato oraz Recytatyw i arię Gott soll allein mein Herze haben Johanna Sebastiana Bacha, „Ave Maria” op 19 b Antonina Dvoraka, „Zwiastowanie” Stanisława Moniuszki.
Witold Zaborny jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Zdobył trzecią nagrodę na międzynarodowym konkursie organowym im. J. P. Sweelincka w Gdańsku. Brał udział w festiwalach muzycznych w Austrii, Włoszech, Grecji, Francji, Niemczech, Czechach, Finlandii. Jest adiunktem w stopniu doktora habilitowanego w Katedrze Organów w Akademii Muzycznej w Katowicach.
W festiwalu, który potrwa do 29 lipca wezmą udział głównie polscy muzycy, ale także z Litwy i Niemiec. Artyści będą grać na słynnych, barokowych organach, pochodzących z końca XVII wieku.
Lilianna Zalesińska ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi oraz podyplomowe studia w prestiżowym Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu zdobywając jednogłośne wyróżnienie. Ukończyła również historię sztuki w Uniwersytecie Warszawskim. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u Teresy Żylis-Gara, Marjany Lipovšek, Udo Reinemanna, Raúla Giméneza. Otrzymała stypendia artystyczne m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Rządu Włoskiego oraz szwajcarskiej Fundacji Dr Roberta i Liny Thyll- Duerr promującej muzyczne talenty.
Występowała na polskich i zagranicznych festiwalach, m.in. 50. Jubileuszowym Festiwalu w Łańcucie, Max Reger Tage w Niemczech, Festival für junge zeitgenössische Musik w Austrii, Les Heures Romantiques we Francji. Pracowała z takimi dyrygentami jak: Tadeusz Wojciechowski, Pierre-André Valade, Pascal Rophé, Roger Boggasch, Heribert Beissel.
Witold Błaszczyk jest absolwentem dwóch wydziałów: Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz Wychowania Muzycznego w klasie dyrygentury chóralnej prof. Andrzeja Banasiewicza w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Od 1984 r. prowadzi klasę dyrygentury chóralnej, harmonii i organów w Instytucie Szkolenia Organistów przy Papieskim Wydziale Teologicznym.
Ma tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzycznej. Jako organista i kameralista wykonał ponad 400 koncertów w wielu krajach Europy. Został odznaczony medalem Prymasa Polski „Zasłużonemu w posłudze dla Kościoła i Narodu”.
W festiwalu, który potrwa do 29 lipca wezmą udział głównie polscy muzycy, ale także z Litwy i Niemiec. Artyści będą grać na słynnych, barokowych organach, pochodzących z końca XVII wieku.
W programie imprezy znajdzie się 7 koncertów oraz koncert specjalny, który odbędzie się 18 sierpnia, czyli już po zakończeniu imprezy. Wystąpi w nim dyrektor artystyczny festiwalu prof. Józef Serafin.
Leżajskie organy uznawane są za jedne z najdoskonalszych w Europie. W kraju porównać je można jedynie z organami oliwskimi i w Kamieniu Pomorskim. Jako jedyne w Polsce są instrumentem czysto mechanicznym, bez udoskonaleń elektronicznych. Mają w sumie 6 tys. piszczałek. Największe z nich mierzą 10,5 m wysokości, natomiast najmniejsze - 5 cm.
Organy tworzą: duży instrument w nawie głównej świątyni i dwa mniejsze - w nawach bocznych. Są one zespolone w jednym chórze muzycznym. Każdy ma jednak oddzielną klawiaturę ręczną i nożną. Podczas koncertu na trzech instrumentach, komunikacja między organistami nie jest łatwa, ponieważ stanowiska gry oddzielone są od siebie filarami chóru. Jednak koncerty na trzech instrumentach odbywają się rzadko.(PAP)
api/ par/
PAP SA Copyright © PAP SA 2012 Materiały