Stabat Mater na 4 głosy solowe, chór i orkiestrę op. 58 Antonina Dvoraka zostanie wykonane na koncercie kończącym 22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Odbędzie się w piątek w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Na koncercie finałowym wystąpią soliści: Genia Kuhmeier, Michelle Breedt, Steve Davislim, Mikhail Petrenko. Śpiewakom towarzyszyć będzie Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Christopha Eschenbacha. Chór przygotował Mirosław Janowski.
Antonin Dvorak rozpoczął pracę nad kantatą "Stabat Mater" w 1876 r., po śmierci swojej nowonarodzonej córki Josefy. Dzieło ukończył w 1877 r., kiedy umarła jego druga córka Ruzena, oraz najstarszy syn Otakar. Pierwsze wykonanie utworu miało miejsce 23 grudnia 1880 r. w Pradze, na koncercie Association of Musical Artists, któremu Dvorak zadedykował swój utwór. " +Stabat Mater+ Dvoraka demitologizuje ból, bo wyrasta z jego doświadczenia. A zarazem jest aktem wzniesienia się nad własne cierpienie wobec cierpienia innych" - napisał muzykolog Maciej Negrey.
Kantata składa się z dziesięciu części, tylko pierwsza i ostatnia są połączone materiałem tematycznym.
Christoph Eschenbach to urodzony we Wrocławiu dyrygent i pianista. Studiował w Hamburg Hochschule fur Musik i w Hochschule fur Musik und Tanz Koeln, w klasie fortepianu oraz dyrygentury. Jego mentorami byli m.in. George Szell oraz Herbert von Karajan. W 1988 r. objął stanowisko dyrektora artystycznego Houston Symphony Orchestra. W 1998 r. otrzymał prestiżowe wyróżnienie Diapazon d’Or. Wkrótce potem został pierwszym dyrygentem Norddeutscher Rundfunk Sinfonieorchester Hamburg, a jednocześnie dyrektorem artystycznym festiwalu muzycznego w Szlezwiku-Holsztynie.
Od sześciu sezonów Eschenbach jest Dyrektorem Muzycznym National Symphony Orchestra oraz John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie.
Genia Kuhmeier studiowała w Mozarteum w Salzburgu. Debiutowała w Wiedeńskiej Operze Państwowej rolą Paminy w "Czarodziejskim flecie". Międzynarodową karierę rozpoczęła w 2002 r., w mediolańskiej La Scali. Współpracowała m. in. z Riccardo Muti, Christianem Thielemannem. Występowała na scenach Theater an der Wien, londyńskiej Opery Królewskiej, Metropolitan Opera, mediolańskiej La Scali, paryskiej Opera Bastille.
Śpiewająca mezzosopranem Michelle Breedt ukończyła Uniwersytet Stellenbosch w RPA. Po praktyce artystycznej w operach w Kapsztadzie i Pretorii kontynuowała studia w londyńskiej Guildhall School of Music and Drama. W 1990 r. przeniosła się do Niemiec, gdzie weszła w skład Studia Operowego w Kolonii, dołączyła do zespołu Opery Państwowej w Brunszwiku. Regularnie występuje na scenach Wiener Staatsoper, Opery w Zurychu, Niemieckiej Operze Państwowej w Berlinie, drezdeńskiej Semperoper, Hamburskiej Opery Państwowej, Opery Paryskiej, Theater an der Wien i Opery Narodowej w Amsterdamie.
Michelle Breedt może również poszczycić się pokaźną dyskografią. Jej nagranie "Snu nocy letniej" Korngolda pod batutą Gerda Albrechta zdobyło German Record Critics’ Award.
Steve Davislim rozpoczął swoją karierę zawodową w operze w Zurychu. Występował m.in. w Operze Państwowej w Berlinie, w Wiedeńskiej Operze Państwowej, Hamburskiej Operze Państwowej, londyńskiej Opery Królewskiej, w paryskim Theatre du Chatelet, Lyric Opera of Chicago i w nowojorskiej Metropolitan Opera. Przełomowym momentem kariery Davislima okazał się jego debiut w roli Idomeneusza w premierowym pokazie opery o królu Krety w mediolańskiej La Scali, w grudniu 2005 r. Artysta został ponownie zaproszony na mediolańską scenę, aby zaśpiewać tytułową rolę w prapremierze opery "Teneke" Fabio Vacchiego. Ostatnio artysta zaśpiewał partię Toma Rakewella ("Żywot rozpustnika") w Helsinkach, Kantatę Faustowską Schnittkego w wiedeńskim Musikverein, Symfonię faustowską Liszta w Dreźnie, a także IX Symfonię Beethovena w Wiedniu, Hamburgu, na festiwalu Styriarte i na Festiwalu Salzburskim.
Michaił Petrenko to rosyjski bas. Występuje w Operze Wiedeńskiej, w nowojorskiej Metropolitan Opera, Holenderskiej Operze Narodowej, Operze Państwowej w Berlinie, mediolańskiej La Scali oraz na festiwalach w Aix-en-Provence, Verbier, Salzburgu i Lucernie oraz w koncertach BBC Proms. Współpracował z Danielem Barenboimem przy okazji wykonania Wagnerowskiego cyklu o Pierścieniu Nibelunga w Niemieckiej Operze Państwowej w Berlinie oraz przy "Walkirii" i "Zmierzchu Bogów" na scenie La Scali. Regularnie współpracuje z dyrygentami, takimi jak Władimir Jurowski, Yannick Nezet-Seguin, Charles Dutoit, Myung-Whun Chung i Daniel Harding.
Mirosław Janowski ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1984-95 pracował jako asystent, a następnie jako dyrygent chóru w Teatrze Wielkim w Warszawie. W 1995 r. objął kierownictwo chóru Teatru Muzycznego Roma. Od 1998 r. ponownie pracuje z chórem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, pełniąc od sezonu artystycznego 2017/18 funkcję jego kierownika. W czasie swojej działalności artystycznej przygotowywał chóry do ponad stu premier i 2 tys. spektakli w reżyserii m.in.: Willy’ego Deckera, Augusta Everdinga, Achima Freyera, Harry’ego Kupfera, Keitha Warnera, Roberta Wilsona, Mariusza Trelińskiego, Krzysztofa Warlikowskiego. Pracował dla wytwórni Walta Disneya i Warner Bros. Był dyrektorem artystycznym Towarzystwa Śpiewaczego "Harfa". Dyrygował Polską Orkiestrą Radiową i Sinfonią Varsovią. Obecnie współpracuje z Filharmonią im. Romualda Traugutta, dla której wraz zespołem Media Choir nagrywa płyty z pieśniami patriotycznymi.(PAP)
autor: Olga Łozińska
edytor: Paweł Tomczyk
oloz/ pat/