Utwór Piotra Mossa dedykowany „Agnieszce i Amadeusowi na ich 50. urodziny” znajdzie się w programie koncertu, który odbędzie się w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej we wtorek 16 października.
Kompozycją Piotra Mossa "Variations sur un theme de Mozart" rozpocznie się koncert kameralny z okazji 50-lecia Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. Ponadto w programie przewidziane jest wykonanie I Koncertu skrzypcowego g-moll, op. 26 Maxa Brucha oraz Wariacji na temat Franka Bridge'a, op. 10 Benjamina Brittena. Orkiestrę Amadeus poprowadzi jedna z najwybitniejszych polskich dyrygentek Agnieszka Duczmal. Solistą będzie skrzypek Maxim Vengerov.
"Niełatwo wyobrazić sobie 50 lat działalności. Pewnie w 1968 roku Agnieszka Duczmal nie myślała o podobnym dystansie czasowym. Taka perspektywa może wydać się deprymująca. Później wspominała: +członkami orkiestry byli moi koledzy ze studiów. Nasze próby odbywały się albo w naszej macierzystej szkole muzycznej, a bardzo często także u mnie w domu, zajmując największy pokój. Jakoś się mieściliśmy, byliśmy przecież zespołem kameralnym. Entuzjazmu nam nie brakowało i chcieliśmy grać+" – przypomina historię powstania zespołu muzykolog Marcin Majchrowski.
Zanim stał się on Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, występował pod nazwą Pro Musica. W początkowym okresie działał pod patronatem Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego i Stowarzyszenia "Jeunesses Musicales". Etatową orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji stał się w 1977 r.
Rok wcześniej zaliczyła pierwszy prestiżowy sukces – zdobyła srebrny medal Herberta von Karajana na Międzynarodowych Spotkaniach Orkiestr w Berlinie. Nazwę zespołu "Amadeus", która stała się jego rozpoznawalną wizytówką, wymyślił niemiecki impresario. "Wpadł podobno w entuzjazm po wysłuchaniu nagrania utworów Mozarta i uznał, że drugie imię geniusza z Salzburga jest nieodzowne w nazwie – miał rację" – pisze Majchrowski.
Dyrygent i twórczyni Orkiestry Amadeus Agnieszka Duczmal pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. W 1971 r. ukończyła studia dyrygenckie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu w klasie Witolda Krzemieńskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem, i rozpoczęła pracę jako dyrygent asystent w Państwowej Filharmonii w Poznaniu, a następnie jako dyrygent w Operze Poznańskiej, w której przygotowała m.in. polską prapremierę opery Brittena „Sen nocy letniej”, premierę „Rigoletta” Verdiego oraz baletu „Romeo i Julia” Prokofiewa.
Już w czasie studiów, w 1968 r., założyła orkiestrę kameralną, przekształconą w 1977 roku w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus. Od początku istnienia Orkiestry Agnieszka Duczmal jest jej dyrektorem i dyrektorem artystycznym.
Duczmal wraz z Orkiestrą Amadeus nagrała ponad 50 płyt, a dla Polskiego Radia ponad 10 000 minut muzyki. Dla Telewizji Polskiej zarejestrowała ponad 100 koncertów i programów muzycznych, m.in. w cyklach "Stereo i w kolorze" oraz "Goście Agnieszki Duczmal", pięć godzin muzyki dla Télévision Française 1, a dla japońskiej telewizji NHK godzinny program z muzyką polską.
Dokonała również wielu nagrań dla radiofonii niemieckich, belgijskich, BBC w Londynie, CBC w Montrealu, radia i telewizji w Meksyku oraz w Japonii. W jej dorobku artystycznym znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich Bacha w transkrypcji Józefa Kofflera, a także "Męki Pańskiej według Świętego Mateusza" Krzysztofa Knittla. Wielu wybitnych kompozytorów zadedykowało jej swoje utwory.
Maxim Vengerov cieszy się międzynarodową sławą jako dyrygent i solista. Jest uznawany za jednego z największych z obecnie żyjących artystów grających na instrumentach smyczkowych. Jest zdobywcą nagrody Grammy. Vengerov (rocznik 1974) rozpoczął solową karierę skrzypka w wieku pięciu lat. Jako 10- i 15-latek wygrał międzynarodowe konkursy im. Henryka Wieniawskiego i Carla Flescha. W 2007 r. poszedł w ślady swojego mistrza, nieżyjącego już Mścisława Rostropowicza i zajął się dyrygenturą. W 2010 r. został głównym dyrygentem Gstaad Festival Orchestra.W sezonie 2018/19 Maxim Vengerov otwiera sezon Filarmonica della Scala pod batutą Riccarda Chailly i rozpoczyna działalność jako artysta-rezydent w Filharmoniach w Monte Carlo i Paryżu. W 1997 r. został – jako pierwszy w historii wykonawca muzyki klasycznej – międzynarodowym Ambasadorem Dobrej Woli UNICEF. Artysta gra na skrzypcach Stradivariego z 1727 r., wcześniej należących do Rodolphe’a Kreutzera. (PAP)
autor: Anna Bernat
abe/ wj/