O znaczeniu misji świętych Cyryla i Metodego, jej dziedzictwie kulturowym i duchowym, dyskutowali uczestnicy międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej w Białymstoku. W tym roku przypada 1150. rocznica misji Cyryla i Metodego na ziemie słowiańskie.
Głównym organizatorem środowej konferencji była katedra teologii prawosławnej Uniwersytetu w Białymstoku, wzięli w niej udział naukowcy i duchowni z Polski, Rosji, Ukrainy i Grecji.
Św. Cyryl (827-869) i św. Metody (815-885) to misjonarze, którzy prowadzili w IX wieku misje chrystianizacyjne, również na ziemiach zamieszkałych przez Słowian. To właśnie im słowiańska część Europy zawdzięcza przyjęcie wiary chrześcijańskiej i jej zakorzenienie się w kulturze.
Zwani są apostołami Słowian, bo kształtowali ich język, piśmiennictwo i kulturę. Podczas swej misji wprowadzili do liturgii język słowiański pisany alfabetem greckim oraz przełożyli Pismo Święte na język staro-cerkiewno-słowiański.
Papież Jan Paweł II nadał im tytuł patronów Europy.
"W procesie ewangelizacji Europy święci Cyryl i Metody zajmują szczególne miejsce. Alfabet wymyślony przez nich (głagolica - PAP) bardzo usprawnił proces ewangelizacji narodów słowiańskich i niesłowiańskich" - podkreślił prof. Antoni Mironowicz z Uniwersytetu w Białymstoku.
Dodał, że głagolica została później skutecznie wykorzystana do tłumaczenia tekstów z łaciny i greki, na język cerkiewnosłowiański. "Który stał się nie tylko językiem liturgicznym, ale podstawą do tworzenia się języków słowiańskich" - powiedział PAP.
Prof. Mironowicz zwrócił uwagę, że to - na pozór wydawałoby się - proste posunięcie spowodowało ogromne "sukcesy ewangelizacyjne".
"Okazało się, że skuteczność misji metodiańskiej wśród Słowian była wprost niewiarygodna, bo chrześcijaństwo przyjmowali nie tylko Słowianie mieszkający na Bałkanach, ale również w Europie Środkowej (Czesi, Słowacy). Misja dotarła też do zachodnich obszarów Ziem Ruskich, na terytorium państwa polskiego" - powiedział.
W jego ocenie, misje ewangelizacyjne Cyryla i Metodego, można uznać za bardziej skuteczne niż misje iroszkockie czy bawarskie, gdzie misjonarze korzystali z łaciny, zrozumiałej w tamtym czasie tylko przez nielicznych.
Za sukces misji metodiańskiej uważa też fakt, iż obejmowała zarówno wschodnią, jak i zachodnią część świata chrześcijańskiego. Prof. Mironowicz zwrócił też uwagę, że za działaniami ewangelizacyjnymi misji Cyryla i Metodego szedł dostęp do dóbr kultury, bo wraz z księgami liturgicznymi przywożona była literatura świecka, np. manuskrypty o historii świata antycznego czy traktaty filozoficzne.
1150. rocznicę misji świętych Cyryla i Metodego na ziemie słowiańskie odnotował też sobór biskupów Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego w tegorocznym orędziu z okazji Świąt Wielkanocnych. "To dzięki ich trudom my dzisiaj możemy sławić zmartwychwstanie Zbawiciela w słowiańskim języku" - podkreślili hierarchowie. (PAP)
rof/ ls/