Występy ok. 20 artystów polskich, a także norweskich, słowackich, ukraińskich i bałkańskich, grających na akordeonie, wypełnią program II Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, który w czwartek rozpocznie się pod Wawelem i potrwa do poniedziałku.
„Chcemy pokazać jak najszerszemu gronu, jak ciekawa i piękna jest muzyka akordeonowa. Poza Polską akordeon jest popularnym instrumentem używanym przez profesjonalnych muzyków i wykorzystywanym do tworzenia różnych gatunków. U nas niestety kojarzy się głównie z muzyką amatorską i wujkiem z wąsami grającym na okolicznościowych, rodzinnych imprezach” – powiedziała PAP dyrektor festiwalu Bożena Boba-Dyga.
Podczas festiwalowych koncertów akordeon zabrzmi w utworach muzyki typowo ludowej, ale też tej charakterystycznej dla różnych epok – m.in. dla współczesności i baroku.
Melomani usłyszą prawykonania m.in. Jarosława Bestera, Miłosza Mączyńskiego i Macieja Zimka. Artyści ci zagrają nowe kompozycje, napisane rok lub dwa lata temu przez absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej. Wśród utworów są takie tytuły jak „Deadline” Macieja Jabłońskiego czy „Nicht Fragen” Michała Jakuba Papary.
Jednymi z ciekawszych wydarzeń będzie – jak zapowiedziała dyrektor – koncert „Sztuka ponad granicami. Polsko-ukraiński dialog muzyczny” w wykonaniu duetów Dialogi i Quasi Una Fantasia.
Duet Dialogi tworzą Ukraińcy Nadija Yevenko i Witalij Bohak. Grupa działa od 2008 roku. Jej członkowie ukończyli Podkarpacki Uniwersytet Narodowy im. W. Stefanyka w Iwano-Frankiwsku (dawny Stanisławów). Repertuar duetu stanowią utwory dawnych i współczesnych kompozytorów ukraińskich i zagranicznych, muzyka ludowa i awangardowa. Wykonują utwory poetyckie m.in. Tarasa Szewczenki z muzyką Wiktora Własowa.
Quasi Una Fantasia to duet Macieja Zimka oraz Bożeny Boby-Dygi. Artyści tworzą autorską muzykę, opracowując teksty polskich poetów. Mają w dorobku trasy koncertowe oraz nagrania dla radia i telewizji w Stanach Zjednoczonych, na Ukrainie, Litwie, Słowacji, w Niemczech i we Włoszech.
„Chcemy pokazać jak najszerszemu gronu, jak ciekawa i piękna jest muzyka akordeonowa. Poza Polską akordeon jest popularnym instrumentem używanym przez profesjonalnych muzyków i wykorzystywanym do tworzenia różnych gatunków. U nas niestety kojarzy się głównie z muzyką amatorską i wujkiem z wąsami grającym na okolicznościowych, rodzinnych imprezach” – mówiła PAP dyrektor festiwalu Bożena Boba-Dyga.
Interesująco zapowiada się też – zdaniem dyrektor – recital Wiesława Ochwata (akordeon solo). Obecnie artysta ten uczestniczy w Italian Accordion Accademy, rocznym projekcie wykonawczym i pedagogicznym, prowadzonym przez wybitnego akordeonistę Claudio Jacomucciego. W kręgu zainteresowań Ochwata pojawia się zarówno muzyka współczesna, klasyczna, jak i rozrywkowa (jazz, folk). Koncertuje w kraju i za granicą. Na festiwalu w Krakowie wykona współczesną muzykę akordeonową kompozytorów polskich i zagranicznych.
Na niedzielę festiwal przeniesie się do Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu. Tu w zrekonstruowanych galicyjskich świątyniach rozbrzmią trzy koncerty. W kościele protestanckim zagra Duo Accosphere, polsko-słowacki duet Aleny Budzinakovej i Grzegorza Palusa; w cerkwi greckokatolickiej – Duet Dialogi; w kościele rzymskokatolickim – Mysterious Duo, duet Pawła Janasa i Macieja Frąckiewicza.
Nowosądecki program festiwalu będzie wzbogacony o zwiedzanie Sądeckiego Parku Etnograficznego, na którego terenie leży Miasteczko Galicyjskie. Wewnątrz dawnych budowli galicyjskich zainteresowani zobaczą wystawy rzemiosł wiejskich i warsztatów rękodzielniczych. Poznają także sekrety regionalnej kuchni.
Pod Wawelem miejscem występów będą Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia, klub Alchemia i kinoteatr Wrzos.
W Małopolskim Ogrodzie Sztuki odbędzie się z kolei koncert finałowy. Gwiazdami wieczoru będą The Kuraybers i Bester Quartet. Grupy te odtworzą utwory kompozytorów współczesnych i barkowych, w tym Jana Sebastiana Bacha. Nie zabraknie typowo norweskich i ukraińskich nut oraz rytmów bałkańskich i klezmerskich.
Jak podkreśliła dyrektor, ważnym celem festiwalu jest inspirowanie młodych artystów. Dlatego podczas imprezy zostanie ogłoszony konkurs na kompozycje, do których wykonania potrzebny jest akordeon. Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich zainteresowanych osób poniżej 35. roku życia. Najlepsze prace zostaną zaprezentowane podczas przyszłorocznego festiwalu, na koncercie prawykonań.
Program Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego uzupełnią prelekcje „Akordeon – historia i praktyka” oraz warsztaty gry na tym instrumencie.
Przedsięwzięcie organizuje Fundacja Art Forum we współpracy z Narodowym Centrum Kultury. (PAP)
bko/ dym/