Ponad 1000 utworów - książek, płyt, filmów i gier - udostępniono do pobrania w multimedialnej bazie "Kultury na Widoku". Trzecia edycja kampanii społecznej, promującej korzystanie z dóbr kultur z legalnych źródeł, potrwa od 2 września do 8 października.
Głównym celem kampanii jest promocja świadomego i legalnego uczestnictwa w kulturze. Organizatorzy sprzeciwiają się pobieraniu pirackich kopii, usiłując poszerzyć wiedzę na temat nowoczesnego i łatwego dostępu do kultury. Kampania promuje korzystanie z legalnych źródeł kultury oraz edukację w zakresie prawa autorskiego i własności intelektualnej.
"Kultura na Widoku" to portal, który daje możliwość pobierania na smartfony i inne urządzenia mobilne utworów z różnych dziedzin sztuki i rozrywki - książek, muzyki, filmów czy gier komputerowych - z legalnych źródeł.
W piątek na placu obok pomnika Adama Mickiewicza w Warszawie odsłonięto cyfrowe "regały", z których - po pobraniu odpowiedniego kodu - ściągnąć będzie można zdigitalizowane książki, płyty i filmy za darmo lub za drobną opłatą - cena najdroższych utworów nie jest większa niż 10 zł.
"Każdy, kto podejdzie do instalacji, plakatu czy citylightu na przystanku, zobaczy okładki filmów, płyt, książek oraz gier. Wpisując link do przeglądarki w urządzeniu mobilnym lub skanując kod QR może bezpłatnie albo w promocyjnej cenie pobrać interesujący go utwór. Oczywiście, aby skorzystać z tych zasobów, nie trzeba nawet wychodzić z domu, wystarczy wejść na www.kulturanawidoku.pl" - tłumaczyła prezes Fundacji Legalna Kultura, organizatora akcji Kinga Jakubowska.
Jak podkreślił zastępca prezydenta m. st. Warszawy Jacek Wojciechowicz "kultura w każdym mieście, ale w takiej metropolii jak Warszawa szczególnie, jest jego duszą". "Bez kultury, bez mecenatu miasta, trudno sobie wyobrazić, aby kultura rozwijała się i była dostępna dla mieszkańców. Dzisiejsza akcja edukacyjna przypomina o wysiłku twórców, nie tylko poprzez chodzenie do kina czy czytanie książek, ale także w przestrzeni internetowej. Z drugiej strony akcja ta ma na celu upowszechnienie dostępu do tych wszystkich dzieł i uzmysłowienie tym, którzy korzystają z nich na co dzień, że dostęp do nich może być i łatwy i legalny" - dodał.
W tym roku uruchomiono także citylighty na przystankach aglomeracji miejskich w całym kraju. Do dyspozycji użytkowników będą tysiące plakatów w szkołach, bibliotekach i urzędach w niewielkich miejscowościach na terenie całej Polski, które często mają ograniczony dostęp do kultury. Do pobrania - z citylightów, plakatów i strony internetowej - będzie 1100 utworów.
Na ulicach Warszawy, Krakowa, Łodzi, Poznania, Szczecina, Wrocławia, w Trójmieście oraz Górnośląskim Okręgu Przemysłowym pojawi się 600 citylightów, 20 tysięcy plakatów zawiśnie w urzędach, szkołach i bibliotekach, a instalacje w przestrzeni publicznej zostaną ustawione w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, będą również dostępne podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni.
Wśród prezentowanych dzieł znalazły się prace twórców polskich i zagranicznych. Na "regałach" znajdziemy takie książki, jak m.in. "Jadąc do Babadag" Andrzeja Stasiuka, "Narodziny +S+" Sławomira Stępniaka, "Inna dusza" Łukasza Orbitowskiego, "Sońka" Ignacego Karpowicza, "Wieloryby i ćmy. Dziennik 2007-2015" Szczepana Twardocha, tomy poezji Bolesława Leśmiana, utwory Henryka Sienkiewicza, Tadeusza Konwickiego i Mirona Białoszewskiego.
W ofercie muzycznej akcji znalazły się m.in. albumy "Blackstar" Davida Bowiego, "Blue Valentine" Toma Waitsa, "Clashes" Brodki, "See You Later" The Dumplings, "Karabin maszynowy" Marii Peszek, "How Big, How Blue, How Beautiful" Florence and the Machine, "The Life of Pablo" Kanye Westa, "Chamber Music Society" Esperanzy Spalding czy nagrania Diany Krall, Elli Fitzgerald i Louisa Armstronga.
Wśród filmów uczestnicy akcji będą mogli wybierać między takimi obrazami jak "Miasto 44" w reżyserii Jana Komasy, "Dzień świra" Marka Koterskiego, "W ciemności" Agnieszki Holland, "Plac Zbawiciela" Krzysztofa Krauzego, "Ida" Pawła Pawlikowskiego, "Body/ Ciało" Małgorzaty Szumowskiej, a także "Nietykalni" Oliviera Nakache i Erica Toledano, "Rzeź" Romana Polańskiego, "Dziewczyna z tatuażem" Davida Finchera czy "Wilk z Wall Street" Martina Scorsese.
Jedną z nowości tegorocznej edycji akcji są wirtualne spacery po muzeach, m.in. nowojorskim Museum of Modern Art czy londyńskiej National Gallery. Akcja potrwa do 8 października. (PAP)
pj/ agz/