Rafał Janiak został drugim finalistą konkursu kompozytorskiego na operę "Człowiek z Manufaktury", ogłoszonego przez Teatr Wielki i Centrum Manufaktura w Łodzi. Janiaka wskazało jury - wcześniej do finału publiczność w głosowaniu wybrała Katarzynę Brochocką.
W czwartek wieczorem na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi ogłoszono zwycięzcę drugiego etapu konkursu na operę "Człowiek z Manufaktury", której bohaterem jest legendarny łódzki fabrykant Izrael Poznański. Polegał on na przedstawieniu przez 4wybranych wcześniej młodych kompozytorów 2 scen operowych napisanych do libretta autorstwa Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.
Po wysłuchaniu fragmentów konkursowych kompozycji jury postanowiło przyznać jednogłośnie pierwsze miejsce Rafałowi Janiakowi. W skład jury weszli: prof. Urszula Kryger, Elżbieta Penderecka, Joanna Wnuk-Nazarowa, prof. Krzysztof Penderecki, dr Wojciech Rodek i dr hab. Maciej Tworek. Drugie miejsce zajął Aleksander Nowak, a trzecie Kamil Cieślik.
Zgodnie z regulaminem konkursu, jury miało wskazać jednego kompozytora, a drugiego finalistę wybrała publiczność. W głosowaniu przeprowadzonym w internecie oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Manufakturze najwięcej głosów (ponad 42,8 tys.) otrzymała Katarzyna Brochocka.
Janiak ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita i kompozytorskie w klasie prof. Stanisława Moryto na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest doktorem sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura. Otrzymał m.in. pierwszą nagrodę w I Konkursie Kompozytorskim im. Jana Pawła II w Warszawie. Jego twórczość obejmuje kilkadziesiąt utworów, w których często sięga do gatunków klasycznych, nadając im nowy, indywidualny wymiar. W jego dorobku artystycznym nie brakuje wątków eksperymentalnych. Od 2016 r. artysta współpracuje jako dyrygent z Teatrem Wielkim w Łodzi.
Katarzyna Brochocka jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz Wanda L. Bass School of Music at Oklahoma City University (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Specjalizuje się w muzyce wokalnej i scenicznej; jest też librecistką, pianistką, autorką kilku oper, utworów symfonicznych, kameralnych i solowych oraz laureatką i finalistką wielu międzynarodowych konkursów. Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce.
W finale zadaniem laureatów będzie skomponowanie do 5 czerwca br. I aktu opery, który zostanie zaprezentowany na inaugurację sezonu we wrześniu - ze specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej oraz Wojciecha Pszoniaka. Jury wybierze wtedy zdobywcę Grand Prix, który otrzyma nagrodę w wysokości 30 tys. zł.
Zostanie on zobowiązany do skomponowania całej dwuaktowej opery do końca listopada, za co otrzyma dodatkowe 15 tys. zł. Jej prapremiera zaplanowana jest na 28 listopada 2018 r. - to dzień 185. urodzin Poznańskiego. Powstanie też wersja plenerowa opery, która zostanie wystawiona w maju na rynku Manufaktury. (PAP)
bap/ pat/