Międzynarodowe Centrum Kultury (MCK) w Krakowie świętuje 25-lecie. Główne wydarzenia jubileuszowe odbędą się na przełomie maja i czerwca.
Jednymi z najważniejszych punktów programu obchodów – jak poinformowali organizatorzy na środowej konferencji prasowej – będą wystawa prac niemieckiego malarza, rzeźbiarza i pisarza Maxa Ernsta oraz konferencja poświęcona fenomenowi Krakowa.
Ekspozycja „Sny ornitologa” przybliża twórczość Ernsta poprzez pryzmat jego głębokiego przekonania o swoim ptasim rodowodzie i posługiwania się figurą ptaka jako alter ego - drugą tożsamością człowieka.
Zwiedzający wystawę obejrzą ponad 100 eksponatów – w tym osiem rzeźb, pięć obrazów olejnych, 20 kolaży i ponad 60 grafik. Prezentację dopełniają zdjęcia dokumentalne i fragmenty autorskich tekstów Ernsta.
Ptak to jeden z wiodących wątków tematycznych obecnych w sztuce Niemca, począwszy od wczesnych prac dadaistycznych aż po twórczość pod koniec życia. Nazywany Loplopem, Hornebomem, Schnabelmaxem pojawia się w różnych odsłonach, formach i kontekstach. Jest dominującym motywem w kolażach, obrazach, grafikach i rzeźbach.
To właśnie prezentacja twórczości Ernsta uświetnia jubileusz MCK, ponieważ – jak podaje instytucja – „Max Ernst to przykład artysty, który nadał swojej twórczości wyjątkowy rys, umiejętnie wykorzystując inspiracje z bogatego dziedzictwa sztuki europejskiej dla swoich awangardowych i oryginalnych poszukiwań”.
„Można wręcz mówić o swoistej ptasiej mitologii Ernsta. Istotnym jej elementem stało się traumatyczne wspomnienie 15-letniego Ernsta o narodzinach siostry Loni, które nastąpiły dokładnie w chwili śmierci ukochanej papugi kakadu. Przeświadczenie o tajemniczym powiązaniu tych faktów i ptasim fatum bez reszty zainspirowało wyobraźnię Ernsta. Ta indywidualna mitologia nadała niepowtarzalny wymiar jego artystycznej tożsamości. Sam Ernst mówił, że chciałby +stać się magikiem i odnaleźć mit swojego czasu+” – powiedziała kuratorka wystawy Monika Rydiger.
Wystawa została przygotowana wspólnie z niemieckim Max Ernst Museum Bruhl des LVR z Nadrenii Północnej-Westfalii, z którego kolekcji pochodzi większość eksponatów.
„Obecność dzieł Maxa Ernsta przy Rynku Głównym w Krakowie znakomicie wpisuje się w 25. rocznicę podpisania w czerwcu 1991 r. +Traktatu między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy+” – podkreślił w katalogu wystawy dyrektor MCK prof. Jacek Purchla.
Zwrócił też uwagę, że dla MCK szczególnie ważna jest współpraca z sąsiadami, a w galerii przy Rynku Głównym MCK zorganizowało już ponad 20 wystaw z niemieckimi partnerami.
To właśnie prezentacja twórczości Ernsta uświetnia jubileusz MCK, ponieważ – jak podaje instytucja w materiałach prasowych – „Max Ernst to przykład artysty, który nadał swojej twórczości wyjątkowy rys, umiejętnie wykorzystując inspiracje z bogatego dziedzictwa sztuki europejskiej dla swoich awangardowych i oryginalnych poszukiwań”.
Wystawa "Sny ornitologa" czynna będzie od 30 maja do 28 sierpnia. 5 czerwca będzie można ją zwiedzać bezpłatnie. W tym dniu w MCK odbędzie się też pokaż filmu „Max Ernst: moje wagabundowanie – mój niepokój” w reż. Petera Schamoniego.
Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym wystawy prac Maxa Ernsta w MCK.
Wśród ważnych punktów jubileuszowego programu MCK będzie konferencja „Kraków i świat” (30 do 31 maja). Zaproszeni eksperci z całego świata dyskutować będą o fenomenie miasta, będącego - jak podaje MCK - "laboratorium polskiego myślenia o dziedzictwie, w którym skupiają się współczesne wyzwania miast środkowoeuropejskich".
W ramach konferencji MCK poleca otwarte dla publiczności spotkanie z włoskim pisarzem Claudiem Magrisem i wykład brytyjskiego myśliciela, autora prac na temat kreowania potencjału miasta Charlesa Landry’ego.
W ciągu 25 lat MCK zorganizowało blisko 150 wystaw; ponad 100 międzynarodowych konferencji i seminariów; 70 międzynarodowych programów edukacyjnych, w których uczestniczyli studenci z ponad 70 krajów; 10 edycji studiów podyplomowych Akademii Dziedzictwa; 13 edycji programu stypendialnego Thesaurus Poloniae. MCK kładzie nacisk na współpracę z krajami środkowoeuropejskimi.
"My w Europie Środkowej ciągle musimy się poznawać, bo pozostałości po socjalizmie jeszcze trwają" - powiedziała z-ca dyrektora MCK Agata Wąsowska-Pawlik.
MCK prowadzi też aktywną działalność wydawniczą. (PAP)
bko/ par/