Obraz "Podjazd lisa" Alfonsa Dunin-Borkowskiego, malarza wywodzącego się z klasy mistrzowskiej Jana Matejki zakupiło Muzeum Śląskie w Katowicach. We wtorek dzieło zostało zaprezentowane w muzealnej galerii malarstwa polskiego.
Jak powiedziała podczas prezentacji kustosz działu sztuki Katarzyna Jarmuł, obraz Alfonsa Dunin-Borkowskiego zakupiono dzięki grantowi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zakup ten otrzymał dofinansowanie w wys. 100 tys. zł z programu "Kolekcje muzealne".
Dzieło przedstawia polowanie na lisa zimą, są na nim m.in. konie zaprzęgnięte do sań i woźnica ubrany w strój krakowski z charakterystyczną rogatywką z piórem. Niezwykle wartościowa jest również rama obrazu, w której - jak poinformowano - znajdują się niewielkie kawałki węgla kamiennego.
"Podjazd lisa" był przez ponad sto lat własnością jednej rodziny, stanowiąc część dużej krakowskiej kolekcji obrazów polskich malarzy XIX wieku. "W zbiorach muzealnych obrazów Alfonsa Dunin-Borkowskiego jest bardzo niewiele", "jego prace studyjne zostały po raz pierwszy zaprezentowane na wystawie w 2004 roku w naszym muzeum (ekspozycja +Artyści ze szkoły Jana Matejki+" - powiedziała Jarmuł.
Większość dorobku malarza zaginęła na wschodzie Europy w początkach XX wieku. "Przez większą część życia przebywał najpierw na Wileńszczyźnie, później na Uralu, by pod jego koniec powrócić w rodzinne strony - nieopodal gór świętokrzyskich. Jego obrazy niestety w czasie zawieruchy - Rewolucji Październikowej - prawdopodobnie zostały zniszczone, bezpowrotnie zaginęły" - mówiła Jarmuł.
Dodała, że muzeum będzie się starało o grant na zakup kolejnego obrazu tego artysty.
Jest to już trzecia dotacja z resortu kultury z programu "Kolekcje" dla Muzeum Śląskiego. W 2013 roku muzeum otrzymało łącznie 300 tys. zł na zakup obrazu "Niebezpieczna przeprawa" Józefa Brandta, dzieła, które wzbogaciło zbiory malarstwa polskiego oraz rysunków Edmunda Monsiela, które z kolei uzupełniły kolekcję Działu Plastyki Nieprofesjonalnej.
Alfons Dunin-Borkowski (1850-1918), malarz, absolwent warszawskiej Klasy Rysunkowej, gdzie uczył się pod kierownictwem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego; Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, w której studiował u Władysława Łuszczkiewicza i Leopolda Loefflera, a od 1882 roku u Jana Matejki.
Już w czasie studiów pokazywał swe prace w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, w warszawskim Salonie Krywulta, a także w Towarzystwie Zachęty w Warszawie oraz we Lwowie. Malował głównie sceny rodzajowe - "Przy kufelku", "Chora żona", "U wodopoju", jak również batalistyczne - "Bitwa pod Cudnowem", "Epizod z roku 1863" i myśliwskie - "Polowanie na niedźwiedzia", "Połów ryb na oścień". (PAP)
ktp/ drag/