"Matka Boska z Dzieciątkiem w geście błogosławieństwa", obraz włoskiego malarza barokowego Guercina, został wystawiony w ambasadzie włoskiej w Warszawie. Dzieło wejdzie w skład wystawy "Guercino. Triumf baroku" w Muzeum Narodowym w Warszawie. "Maria ze stojącym przed Nią Dzieciątkiem, zwróconym twarzą do widza. Unosi Jego rączkę z wyciągniętym palcem w geście błogosławieństwa. Pomysł szczęśliwy, bardzo w duchu katolickiej mitologii" - pisał o namalowanym w 1629 r. obrazie J. W. Goethe w swojej "Podróży włoskiej".
Niemiecki poeta opisał malowidło, którym zachwycił się podczas wizyty w Cento, 17 października 1786 roku. Dziesięć lat później płótno trafiło do Paryża, gdzie przechowywane było w kościele kapucynów do 1816 r., następnie powróciło do Cento. W 1839 r. przeniesiono je do nowo wybudowanej pinakoteki.
"We wnętrzu rozjaśnionym światłem, wpadającym przez okno Matka Boska nie tylko podtrzymuje stojące na stole Dzieciątko, ale przyłącza się do gestu błogosławieństwa, podkreślając tym samym swoją rolę pośredniczki między Bogiem a człowiekiem. Pod względem stylistycznym, dzieło jest raczej +zwiastunem+ późniejszej twórczości Guercina niż +dalekim spadkobiercą+ naturalistycznego obrazu +Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny+ z 1620 r." - pisze o obrazie historyk sztuki Pietro Di Natale.
"Maria ze stojącym przed Nią Dzieciątkiem, zwróconym twarzą do widza. Unosi Jego rączkę z wyciągniętym palcem w geście błogosławieństwa. Pomysł szczęśliwy, bardzo w duchu katolickiej mitologii" - pisał o namalowanym w 1629 r. obrazie J. W. Goethe w swojej "Podróży włoskiej".
W maju 2012 r. przez Cento przeszło trzęsienie ziemi, powodując dużą ilość zniszczeń w mieście. Ucierpiał także budynek pinakoteki, gdzie zgromadzono wcześniej dzieła sztuki z lokalnych kościołów, które uległy znaczącym zniszczeniom. Dzieła zostały ewakuowane; ponad 250 obrazów, 30 marmurowych i terakotowych rzeźb, ponad 300 rycin, 50 rysunków Guercino i jego uczniów, ozdoby antyczne i ponad 100 rysunków z XIX wieku zostało przewiezionych do sejfu Art Defender w Bolonii.
"Chcieliśmy pokazać ten obraz w Warszawie, ponieważ to miasto jest dla nas symbolem odbudowy. Za tą wystawą stoi przesłanie nadziei dla zniszczonego miasta. Kolekcja pinakoteki po raz pierwszy przekracza granicę Włoch. Przyjedzie do Warszawy jako świadectwo przyjaźni włosko-polskiej. Kultura umożliwia porozumienie między narodami i dialog" - podkreślał ambasador Republiki Włoskiej w Polsce Riccardo Guariglia, podczas piątkowego spotkania z prasą w siedzibie Ambasady Włoch w Warszawie.
Giovanni Francesco Barbieri "Guercino" (ur. 1591, zm. 1666) to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli włoskiego malarstwa barokowego. Urodził się w Cento pod Bolonią i tam spędził znaczną część swojego życia. W latach 1621-1623 przebywał w Rzymie, gdzie malował na zamówienie papieża Grzegorza XV. Po powrocie do Cento jego styl ewoluował w stronę malarstwa eklektycznego; malarz stał się jednym z ważniejszych przedstawicieli tzw. "szkoły bolońskiej". Ostatnie lata życia spędził w Bolonii. Malował głównie obrazy o tematyce religijnej, czasem mitologicznej. Większość jego prac to kompozycje ścienne, wykonane na wyposażenie kościołów.
Wystawa "Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich" otwarta zostanie 20 września 2013 r. do 2 lutego 2014, w Muzeum Narodowym w Warszawie. Prezentować będzie ponad 30 obrazów z kolekcji polskich, a także liczne grafiki i litografie Guercina.
"Zobaczymy obrazy nie tylko ze zbiorów Muzeum Narodowego, ale także z kolekcji kościelnych. Dzięki grafikom, towarzyszącym obrazom, będziemy mogli prześledzić całą drogę twórczą artysty" - zapowiedziała w rozmowie z PAP Joanna Kilian, kuratorka wystawy ze strony polskiej. (PAP)
pj/ ls/