Wiolonczelista Krzysztof Lenczowski, pianista jazzowy i kompozytor Nikola Kołodziejczyk, czy smyczkowy Kwartet Śląski znajdą się wśród artystów, których będzie można posłuchać w czasie Young Arts Festival. Trzecia edycja rozpocznie się w niedzielę w Krośnie.
Hasłem przewodnim tegorocznej edycji, która potrwa do następnej niedzieli, 8 lipca, jest „Uniwersum”. Jak podkreśla organizator wydarzenia - Fundacja Young Arts - „wszechświat jest muzyką i jest na wyciągnięcie ręki, wystarczy się na niego otworzyć”.
„Muzyka towarzyszy nam każdego dnia. Czasem jest tłem, a czasem wypełnia nasze życie, nadaje mu sens, relaksuje, pobudza do myślenia czy działania. Muzyka to przede wszystkim emocje. Nie pamiętamy sytuacji, a jedynie utwór i uczucia, jakie ze sobą niesie. Czy ktoś pamięta, czym żyła polityka 20 lat temu? Niekoniecznie. Jesteśmy jednak w stanie przywołać muzyczne wspomnienia z tamtego okresu. Jaka muzyka była grana w radio, jaki utwór nas wzruszał, a przy którym bawiliśmy się do rana. Chcemy tego, czy nie, muzyka tworzy nasze uniwersum, a my jej” – uważa współpomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu Bartłomiej Tełewiak.
W programie tegorocznego festiwalu, przewidziano łącznie 9 koncertów muzycznych. Odbywać się one będą w nietypowych miejscach przestrzeni miejskiej, m.in. na balkonie jednej z krośnieńskich kamienic, hangarze lotniczym, w parku Pałacu Polanka, kościele farnym i na Rynku Krosna. Zaplanowano też wiele wydarzeń towarzyszących. Będą się odbywały one odbywały w różnych punktach miasta, a ich formuła będzie otwarta.
Na inaugurację festiwalu wystąpią znakomici polscy i zagraniczni kameraliści tacy jak: skrzypkowie Robert Kabara i Szymon Krzeszowiec, altowiolista Pierro Massa, wiolonczelista Alexander Gebert, pianiści Michał Francuz i Bartosz Bednarczyk, którzy zaprezentują muzyczne arcydzieła kameralistyki od Franciszka Schuberta do Karola Szymanowskiego.
W kolejnych festiwalowych dniach przewidziano jeszcze koncert Nikola Kołodziejczyk Orchestra, który zabrzmi w barokowym kościele farnym pw. Trójcy Świętej. Publiczność wysłucha tam projektu „Barok Progresywny”, będącego owocem współpracy muzyków jazzowych i barokowych.
Polski wiolonczelista jazzowy, jeden z twórców słynnego w Polsce i na świecie kwartetu smyczkowego Atom String Quartet - Krzysztof Lenczowski zagra dla publiczności festiwalowej z balkonu jednej z krośnieńskich kamienic zagra. Jego występ połączony będzie z premierą jego drugiej solowej płyty.
Z kolei wnętrza hangaru lotniczego wypełni muzyka smyczkowego Kwartetu Śląskiego, zdobywcy podwójnego Fryderyka za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej oraz najlepszy album polski za granica? w 2017, laureata jednej z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej - Gramophone Classical Music Awards 2017.
W programie wydarzenia znajdzie się jeszcze koncert pianistyczny „Granie na trawie” Nikolasa Leydenbacha, w którym zabrzmią arcydzieła romantycznej pianistyki - komplet impromptu Franciszka Schuberta, czy występ młodych wirtuozów, uczestników kursów muzycznych Young Arts Masterclass, którzy zaprezentują swoje umiejętności, obok swoich mistrzów, w koncercie na placu zabytkowego I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika oraz podczas występu na krośnieńskim rynku, tworząc orkiestrę kameralną.
W programie tygodniowego festiwalu nie zabraknie również ulubionego przez mieszkańców wspólnego jam session.
Organizatorzy zapewniają, że prawdziwą niespodzianką, która „z pewnością zaskoczy wszystkich melomanów” będzie koncert finałowy. Na krośnieńskiej scenie zabrzmi utwór „Planety” Gustava Holsta, który stał się inspiracją do skomponowania przez Johna Williamsa ścieżki dźwiękowej do cyklu Gwiezdne Wojny i „zmienił oblicze muzyki symfonicznej XX wieku”.
„Ta wyjątkowa kompozycja połączona będzie ze spektakularną warstwą wizualną, tak aby słuchacze mogli odbyć podróż w najbardziej tajemnicze miejsca Układu Słonecznego” – zachwala wydarzenie współorganizatorka festiwalu Anna Nawrocka.
Przed festiwalową publicznością w koncercie zamykającym imprezę wystąpi ponad 80-osobowy skład Filharmonii Krakowskiej pod batutą Sebastiana Perłowskiego. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ agz/