Złoty Róg Myśliwski Króla Jana, czyli nagrodę główną 44. Biesiady Teatralnej – Konfrontacji Zespołów Teatralnych Małych Form w Horyńcu Zdroju (Podkarpacie) zdobył Teatr Ecce Homo z Kielc za spektakl „Trelemorele” według Tadeusza Różewicza w reżyserii Marcina Bortkiewicza.
Laureaci odebrali nagrody w niedzielne popołudnie podczas gali zamykającej Biesiadę.
Jury 44. Biesiady, w składzie: Dominika Ostałowska, Łukasz Drewniak i przewodniczący Mikołaj Grabowski podkreśliło w protokole z posiedzenia „istotność horynieckiego przeglądu na teatralnej mapie Polski”.
"To piękne, że festiwal wciąż trwa, przyciąga nowe pokolenia twórców, odzwierciedla ferment artystyczny w środowisku teatru amatorskiego. Coroczne spotkania w Horyńcu-Zdroju to czas rozmów, wymiany idei, porównywania zakresu i skali poszukiwań indywidualnych twórców i zespołów artystycznych. Trudno sobie wyobrazić, żeby nagle zabrakło tej platformy dialogu” – napisali jurorzy.
Dodali, że trzymają kciuki za kolejne edycje festiwalu i podziękowali organizatorom „za doskonałe przygotowanie Biesiady Teatralnej, a uczestnikom za ich pracę i wrażliwość”.
Jak przekazała PAP w niedzielę Krystyna Juźwińska z Centrum Kulturalnego w Przemyślu, które jest głównym organizatorem Biesiady.
Jury konkursowe, po obejrzeniu wszystkich 12 spektakli konkursowych w kategorii zespołów teatralnych małych form Złotym Rogiem Myśliwskim Króla Jana nagrodziło kielecki Teatr Ecce Homo za spektakl „Trelemorele” według Tadeusza Różewicza w reżyserii Marcina Bortkiewicza. Zdobywcy Złotego Rogu otrzymali także nagrodę pieniężną w wysokości 4 tys. zł.
Srebrny Róg Myśliwski Króla Jana oraz nagroda w wysokości 3,5 tys. zł trafiła do Ziębickiej Grupy Teatralnej za przedstawienie „Zwierciadło kwiatu” w reżyserii Jacka Wilantewicza.
Natomiast Brązowym Rogiem Myśliwskim Króla Jana oraz 2,5 tys. zł nagrodzono Amatorski Teatr Dramatyczny im. Józefa Żmudy z Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli za spektakl „Matka” według sztuki Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anety Adamieckiej-Szukały i Macieja Szukały.
W ramach Biesiady przyznano także Misy Borowiny za indywidualne dokonania twórcze. Laureatem Złotej Misy został Wojtek Kowalski za reżyserię i wykonanie spektaklu „Hrabalu, ty mój”.
Srebrną Misę Borowiny przyznano Grzegorzowi Reszce za scenariusz i reżyserię spektaklu „Szalet” Kompanii Teatralnej Mamro, zaś zdobywcą Brązowej Misy Borowiny został Peter Luptovsky z teatru DS. Ci-Pr-Cha ze słowackiej Kremnicy za reżyserię spektaklu „Demon”.
Zdobywcy Mis Borowiny otrzymali również nagrody pieniężne.
Jury przyznało też nagrodę specjalną - Różę Horyniecką dla zespołu Teatru Ad Rem z Ursynowskiego Centrum Kultury za spektakl „Pijcie ocet” według tekstów Daniiła Charmsa i w reż. Sebastiana Słomińskiego.
Komisja konkursowa przyznała też trzy równorzędne wyróżnienia z nagrodą finansową dla: Kornelii Kozioł z Teatru Jednego Aktora S.A.N. z Przemyśla za monodram „Cicha jest noc” w reżyserii Rafała Paśko; Joanny Mazurkiewicz z Kompanii Teatralnej Mamro z Warszawy za kreację głosową w spektaklu „Szalet” w reż. Grzegorza Reszki oraz dla Joanny Greli z zespołu Ecce Homo z Kielc za partię solową w spektaklu „Trelemorele” w reż. Marcina Bortkiewicza.
Z kolei zdaniem publiczności na jej nagrodę „Talerz Biesiadny Króla Jana” zasłużył teatr DS CˇI-PR-CHA - ZUSˇ J. L. Bellu w Kremnicy (Słowacja), który zaprezentował autorski spektakl „Demon” w reż. Petera Luptovsky.
Horyniecka Biesiada Teatralna to spotkanie amatorskich teatrów dramatycznych, wizji i ruchu, teatrów poezji i jednego aktora z całej Polski.
W 44. Biesiadzie Teatralnej - Konfrontacjach Zespołów Teatralnych Małych Form w Horyńcu-Zdroju wzięło udział 12 amatorskich grup teatralnych z całego kraju, w tym: z woj. opolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, lubelskiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz ze Kremnicy na Słowacji.
Do udziału w imprezie organizatorzy wybrali najlepsze teatry z kilkudziesięciu zgłoszonych.
Występy teatrów na scenie dawnego teatru dworskiego Ponińskich, a obecnie Gminnego Ośrodka Kultury w Horyńcu-Zdroju tradycyjnie oceniało profesjonalne jury, którego członkowie prowadzili także warsztaty i specjalistyczne konsultacje dla uczestników.
Oprócz prezentacji konkursowych młodzi artyści występowali też dla miejscowej publiczności i kuracjuszy. W Horyńcu-Zdroju jest to praktycznie jedyna w roku okazja do obejrzenia teatru „na żywo”, dlatego spektakle cieszą się dużym zainteresowaniem.
Wydarzeniem towarzyszącym tegorocznej Biesiadzie był pozakonkursowy spektakl „Dzienniki” według Witolda Gombrowicza w wykonaniu, reżyserii i adaptacji Mikołaja Grabowskiego.
Biesiada Teatralna w Horyńcu Zdroju, jeden z najstarszych i najbardziej znanych ogólnopolskich przeglądów małych form teatralnych, (pierwsza odbyła się w 1976 r.), od lat promuje najlepszych amatorów, a przede wszystkim młodych pasjonatów sztuki Melpomeny. Na horynieckiej scenie pierwsze kroki stawiało wielu znanych dziś aktorów teatralnych i kabaretowych.
Uczestniczące w nim teatry amatorskie rywalizują o Rogi Myśliwskie Króla Jana i Misy Borowiny. Nazwa nagrody Rogi Myśliwskie Króla Jana wywodzi się stąd, że do Horyńca na polowania często przyjeżdżał król Jan III Sobieski ze swoich rezydencji w Podhorcach i Żółkwi. Natomiast nazwa Misa Borowiny pochodzi od misy przedniej horynieckiej borowiny, podobno najskuteczniejszej na świecie.
Organizatorami 44. Biesiady Teatralnej – Konfrontacji Zespołów Teatralnych Małych Form byli: Centrum Kulturalne w Przemyślu i Gminny Ośrodek Kultury w Horyńcu-Zdroju.(PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ agz/