Porozumienie dot. konserwacji obrazu Marcella Bacciarellego, przedstawiającego historyczną scenę zawarcia traktatu pokojowego między Polską a Turcją w Chocimiu, podpisano w piątek w Warszawie. Dzisiejsze relacje polsko-tureckie są znakomite - powiedział szef MSZ Witold Waszczykowski.
Konserwacja obrazu, który na stałe znajduje się w Sali Rycerskiej Zamku Królewskiego przeprowadzona będzie między 25 września 2017 r. a 31 marca 2018 r. Będzie to czwarty (z sześciu) obraz Marcella Bacciarellego poddany gruntownej konserwacji. Zabiegi będą prowadzone pod nadzorem Głównego Konserwatora Zamku Królewskiego w Warszawie.
Obraz "Pokój chocimski" autorstwa Marcella Bacciarellego, nadwornego malarza króla Stanisława Augusta, przedstawia historyczną scenę zawarcia traktatu pokojowego między Polską a Turcją w Chocimiu 9 listopada 1621 roku. Akt ten zakończył trwającą od 1620 r. wojnę. Motywem centralnym obrazu jest gest symbolicznego uścisku dłoni przez wielkiego wezyra Dilavera Paszy oraz Stanisława Lubomirskiego, regimentarza wojsk koronnych i litewskich w bitwie pod Chocimiem, który przejął dowództwo po zmarłym podczas bitwy hetmanie Janie Karolu Chodkiewiczu.
"Między Polską a Turcją jest już ponad 600 lat wzajemnych relacji, współpracy. Ten obraz jest akurat jednym dowodów pozytywnej współpracy, chociaż mieliśmy i trudne sytuacje. Chcemy pamiętać te dobre, tak jak zostały one upamiętnione. (...) Dzisiejsze relacje polsko-tureckie są znakomite na wszystkich płaszczyznach - zarówno politycznej, wojskowej, gospodarczej i oczywiście kulturalnej" - ocenił szef polskiej dyplomacji.
Obraz "Pokój chocimski" autorstwa Marcella Bacciarellego, nadwornego malarza króla Stanisława Augusta, przedstawia historyczną scenę zawarcia traktatu pokojowego między Polską a Turcją w Chocimiu 9 listopada 1621 roku. Akt ten zakończył trwającą od 1620 r. wojnę. Motywem centralnym obrazu jest gest symbolicznego uścisku dłoni przez wielkiego wezyra Dilavera Paszy oraz Stanisława Lubomirskiego, regimentarza wojsk koronnych i litewskich w bitwie pod Chocimiem, który przejął dowództwo po zmarłym podczas bitwy hetmanie Janie Karolu Chodkiewiczu.
Waszczykowski przypomniał, że kiedy Polska utraciła swoją niepodległość, Turcja stała się "ważnym krajem docelowym" znacznej części polskiej emigracji. "Mam nadzieję, że tak jak odbyliśmy z sukcesem dzisiaj konsultacje polsko-tureckie, polsko-turecko-rumuńskie, tak i z sukcesem będziemy kontynuować te prace kulturalne, czego przykładem będzie konserwacja tego obrazu" - zaznaczył szef polskiego MSZ.
Minister Spraw Zagranicznych Turcji Mevlut Cavusoglu ocenił, że pomimo wojen z Rzeczpospolitą, w które wdawało się w XVII w. Imperium Osmańskie, pokój chocimski "symbolizuje bardzo ważny moment w relacjach". "Obraz ten jest namalowany prawie sto lat po podpisaniu traktatu i był prezentowany w Zamku Królewskim, który jest symbolem niepodległości Polski. 100 lat po jego podpisaniu, nasze relacje były pokojowe, pełne przyjaźni, a dowodem na to, że one nadal przebiegają w takiej atmosferze jest fakt podpisania dzisiaj tego porozumienia" - powiedział Cavusoglu.
Szef tureckiej dyplomacji dodał, że przeprowadzenie prac konserwatorskich obrazu są prezentem z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Zapowiedział także powstanie historycznego domu tureckiego, który znajdzie się w Parku Łazienkowskim, oraz wzniesienie pomnika symbolizującego przyjaźń polsko-turecką. "Niedawno obchodziliśmy 600 lat naszych wzajemnych kontaktów i chciałbym wyrazić nadzieję, że nasze relacje, które przebiegały tak pomyślnie będą nadal kontynowanie" - podkreślił Cavusoglu.
Planowany program prac konserwatorskich obejmuje m.in. badania technologiczne obrazu, miejscowe podklejenie warstwy malarskiej, kitowanie ubytków gruntów. Z uwagi na znaczenie i wartość obiektu dla dziedzictwa narodowego oraz stałe warunki konserwatorskie panujące na ekspozycji, wszystkie prace konserwatorskie muszą się odbywać na terenie Zamku Królewskiego. Wykonawca zdemontuje obraz ze ściany, zdejmie płótno z krosna i zroluje płótno na wałek. Następnie obraz zostanie przewieziony przez wykonawcę do pomieszczeń technicznych w pałacu Pod Blachą.
Umowę podpisali Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Republiki Turcji w Polsce Tunc Ugdul, z-ca dyrektora ds. marketingu Zamku Królewskiego w Warszawie Ziemowit Koźmiński oraz prezes firmy konserwacyjnej CROATON Paweł Klaudiusz Sadlej. Ambasada Turcji, przy wsparciu Tureckiej Agencji Współpracy i Koordynacji TIKA (Turkish Cooperation and Coordination Agency TIKA), zobowiązała się w całości sfinansować prace konserwatorskie obrazu.
Marek Sławiński (PAP)
masl/ agz/