"Portret weneckiego admirała" autorstwa Jacopa Tintoretta będzie można zobaczyć w Krakowie podczas majowej Nocy Muzeów. Pod wizerunkiem admirała ukryta jest podobizna młodego, brodatego mężczyzny w świeckim stroju, co można spostrzec, uważnie studiując obraz.
Noc Muzeów w Krakowie odbędzie się w piątek 16 maja, dzień wcześniej niż w innych polskich i europejskich miastach.
Jedną z atrakcji przygotowanych przez Muzeum Narodowe w Krakowie (MNK) będzie pokaz obrazu Tintoretta. „Dzieło to pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Będziemy je prezentowali w naszym oddziale Europeum przez miesiąc począwszy od Nocy Muzeów” – mówiła PAP Iwona Parzyńska z zespołu promocji MNK.
Specjalistyczne badania wykazały, że „Portret weneckiego admirała” został namalowany na innym, nieukończonym wizerunku przedstawiającym młodego, brodatego mężczyznę w świeckim stroju. Przez brodę admirała prześwituje biały kołnierz postaci z poprzedniej kompozycji, twarz natomiast ma dwie pary oczu - admirała i tajemniczego młodzieńca.
Jak pisze dr Grażyna Bastek z Muzeum Narodowego w Warszawie, „w sztuce portretu Tintoretto zbliżył się do sztuki swego największego rywala (Tycjana – PAP) i miało to najpewniej komercyjny wymiar – dla zdobycia klientów malarz kontynuował popularną i uznaną formułę portretu, wypracowaną przez Tycjana”.
Portret admirała i ukryty pod nim portret młodzieńca zostały namalowane w charakterystyczny dla Tintoretta sposób: pośpiesznie, z brawurą, a uwagę widza skupiają głównie rysy bohatera. Nie wiadomo dlaczego, artysta postanowił wykorzystać wcześniejszy nieukończony obraz - być może nowe zlecenie było pilne, a może malarz porzucił pracę nad wizerunkiem młodego mężczyzny, bo klient nie wywiązał się ze zobowiązań finansowych.
Obraz będzie pokazywany w Krakowie do 15 czerwca.
Jacopo Tintoretto (właściwie Jacopo Robusti „Il Tintoretto”) malarz i rysownik urodził się ok. 1518 r., zmarł w 1594 r. Przez całe życie był związany z rodzinną Wenecją. Malował obrazy o tematyce religijnej, przedstawienia mitologiczne, alegoryczne i liczne portrety. Inspirowali go Tycjan, Michał Anioł i Parmigianino, a sam miał wpływ na twórczość El Greco. (PAP)
wos/ abr/