Powstała gra planszowa oparta na powieści Henryka Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy". To nie tylko pasjonująca zabawa, gra pogłębia wiedzę i pomaga zrozumieć kontekst w jakim powstała licząca już 100 lat powieść - mówi przedstawicielka agencji, która wykonała planszówkę.
Grę po raz pierwszy zaprezentowano na 20. Targach Książki w Krakowie.
Planszówka jest zintegrowana z portalem wiedzy (www.sienkiewicz.promocjaksiazki.pl). Odwiedzając tę stronę internetową lub korzystając z QR kodów umieszczonych na będących częścią gry "kafelkach", gracze znajdą interesujące informacje dotyczące powieści "W pustyni i w puszczy" oraz Afryki z początku XX wieku. Ich znajomość to szansa na zdobycie dodatkowych punktów. Na platformie jest też specjalna strefa dla nauczycieli zawierająca m.in. scenariusze lekcji. Platforma ma mieć wkrótce wersję anglojęzyczną.
Gra i platforma została wykonana przez Agencję Promocyjną OKO na zlecenie Instytutu Książki w ramach programu "Rok Sienkiewicza 2016". Platforma jest już powszechnie dostępna, natomiast gra na razie nie jest przeznaczona do sprzedaży. Do końca listopada będą ją testować nauczyciele, oceniać recenzenci i dzieci.
"Chcemy młodzieży i nauczycielom zaproponować nową, atrakcyjną formę odczytania najsławniejszej polskiej powieści przygodowej. Gra +W pustyni w puszczy+ ma być nie tylko pasjonującą zabawą, ale ma także służyć pogłębionemu, krytycznemu odczytaniu liczącej już 100 lat powieści i zrozumieniu kontekstu, w jakim powstała" - powiedziała PAP Iwona Haberny z Agencji Promocyjnej Oko.
Do rozgrywki może zasiąść od dwóch do czterech osób lub zespołów. Plansza przedstawia fragment mapy Afryki. Gracze razem ze Stasiem i Nel przemierzają szlak z Port Saidu do Mombasy, a po drodze czekają ich przygody, które przeżyli bohaterowie powieści m.in. porwanie, wojna, burza piaskowa, spotkania z lwem i słoniem. W wędrówce pomagają im przyjaciele: Kali, Mea, słoń King i pies Saba. Gracze gromadzą też przydatne przedmioty takie jak: sztucer, bukłak z wodą czy chinina. Zwycięża ten, komu uda się przeżyć dwanaście kolejnych przygód, co jest możliwe dzięki współpracy.
"Do końca listopada czekamy na uwagi dotyczące gry i platformy. Zaplanowaliśmy warsztaty dla nauczycieli, podczas których pokażemy, jak korzystając z nich, uatrakcyjnić rozmowę o powieści Sienkiewicza i nauczyć dzieci krytycznego podejścia do lektury, bo spojrzenie Sienkiewicza na Afrykę było bardzo bliskie myśleniu brytyjskich kolonizatorów z początku XX wieku, a świat i myślenie o nim od tego czasu bardzo się zmieniło" - dodała Haberny. Warsztaty będą prowadzone m.in. w Wilnie z udziałem dzieci z polskich szkół i ok. 30 nauczycieli.
Grę objął patronatem Instytut Polonistyki UJ, a opiekę naukową sprawuje polonista i znawca gier dr. Tomasz Majkowski.
„Ta gra pomoże zrozumieć i utrwalić książkę, bo działanie sprzyja zapamiętywaniu. Mamy też nadzieję, że tych, którzy powieści nie znają zmotywuje do lektury +W pustyni i w puszczy+" – mówił autor mechaniki gry Wojciech Rzadek. Grę zilustrowała Anna Stosik. (PAP)
wos/ mow/