W spektaklu +Damaszek 2045+ dramatopisarz Mohammad Al Attar i reżyser Omar Abusaada pytają o ludzką pamięć i mechanizmy zapominania, narracje zwycięzców i zwyciężonych - powiedział PAP rzecznik prasowy Teatru Powszechnego, Mateusz Węgrzyn. Prapremiera odbędzie się w piątek.
"Jest rok 2045, a Damaszek to kwitnące, rozwijające się gospodarczo i pełne życia miasto, w którym nic nie zakłóca spokoju. Jednak dwa ostatnie, pozornie niezwiązane ze sobą wydarzenia, zaczynają zagrażać tej harmonii" - czytamy w informacji o spektaklu przesłanej PAP.
"W nowym spektaklu +Damaszek 2045+ Syryjczycy - dramatopisarz Mohammad Al Attar i reżyser Omar Abusaada - pytają o ludzką pamięć i mechanizmy zapominania, pisanie historii wojny oraz o narracje zwycięzców i zwyciężonych" - napisał Mateusz Węgrzyn.
"Instalacja artystyczna w jednym z nowo otwartych muzeów staje się celem tajemniczego aktu sabotażu. Wkrótce mieszkańców miasta zaczynają nękać koszmary senne, które przywołują obrazy dziwnej przeszłości. Oficerowie weterani, Adam i Sam wszczynają śledztwo, jednak każdy kolejny trop oddala ich od wyjaśnienia niepokojących okoliczności i narastającego chaosu" - napisano o akcji na stronie teatru.
"Gdy akcja sabotażowa wykracza poza muzeum, a koszmary dopadają coraz więcej osób, na jaw wychodzą wstrząsające fakty. W obliczu konfrontacji, która na zawsze zmieni ich los, mieszkańcy Damaszku odkrywają, jak wielką fikcją było ich dotychczasowe, uporządkowane życie, a wszystko wokół chyli się ku upadkowi" - czytamy w zapowiedzi.
Autorką tłumaczenia tekstu Mohammada Al Attara jest Agnieszka Piotrowska. Scenografię zaprojektował Bissane Al Sharif. Wideo zrealizował Szymon Rogiński. Muzykę skomponował Nadim Husni. Za reżyserię światła odpowiada Piotr Pieczyński. W spektaklu występują: Aleksandra Bożek, Grzegorz Falkowski, Natalia Łągiewczyk, Oskar Stoczyński i Kazimierz Wysota.
Prapremiera odbędzie się 20 września na Scenie Dużej Teatru Powszechnego w Warszawie. Kolejne przedstawienia zaplanowano na 21-22 i 24 września br.
Spektakl zrealizowano w ramach międzynarodowego projektu "Atlas of Transitions. New geographies for a cross-cultural Europe". Projekt jest współfinansowany ze środków programu Kreatywna Europa Unii Europejskiej.
Omar Abusaada jest niezależnym syryjskim reżyserem i dramaturgiem. Ukończył studia teatralne w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych w Damaszku. Był współzałożycielem Studio Theatre, którego pierwsza premiera pt. "Bezsenność" odbyła się w 2004 r. Spędził wiele lat podróżując po Syrii, Egipcie i Jemenie, by szkolić młodych praktyków teatru i wystawiać spektakle na targowiskach i rynkach, które stawały się pretekstem do rozmów ze studentami, pracownikami lub mieszkańcami wsi.
Od blisko 10 lat Abusaada współpracuje z syryjskim dramatopisarzem Mohammadem Al Attarem. Ich spektakle kondensują traumy wojenne i pokazują, co znaczy mierzenie się z nimi na co dzień. Jedno z ich ostatnich dzieł – spektakl "Kiedy czekałem" - którego premiera odbyła się w 2016 r. w ramach Kunsten Festiwal w Brukseli, została wybrana do oficjalnego programu 70. edycji Festiwalu Teatralnego w Awinionie. Niedawno ukończyli teatralną trylogię, która obejmowała adaptacje greckich tragedii poświęconych życiu kobiet szukających schronienia przed wojną. Po adaptacji "Trojanek" (2013) w Jordanii i "Antygony z Szatili" (2014) w Libanie, "Ifigenia" została wystawiona w Volksbuehne w Berlinie we wrześniu 2017 r.
Mohammad Al Attar to dramatopisarz i dziennikarz, który od 2011 r. zajmuje się Syryjską Rewolucją i wynikającymi z niej konfliktami. Urodził się w Damaszku. Na uniwersytecie ukończył literaturę angielską, a następnie studia teatralne w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych. Uzyskał także tytuł magistra w dziedzinie teatru na londyńskim Goldsmiths University.
Jego sztuki, jak np. "Wycofanie", "Online", "Spójrz na ulicę... tak właśnie wygląda nadzieja", "Czy mógłbyś spojrzeć w kamerę?" i "Kiedy czekałem" były wystawiane na rozmaitych międzynarodowych festiwalach. Jego ostatnia sztuka pt. "Fabryka" (koprodukcja Festiwalu Ruhrtriennale i Volksbuenhe) miała swoją premierę w sierpniu 2018 r.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/aszw/