Album "Dziady" zespołu High Definition Quartet oraz twórców muzyki elektronicznej Williama Basinskiego, Krzysztofa Knittla, Roberta Richa, Christiana Fennesza i Igora Boxxa ukaże się w piątek. Płyta jest inspirowana II częścią "Dziadów" Adama Mickiewicza.
Autorem koncepcji płyty jest Piotr Orzechowski "Pianohooligan". W rozmowie z PAP powiedział, że chciał zestawić dwa światy: jazz czyli akustyczną muzykę improwizowaną z muzyką elektroniczną z gatunku ambient.
Orzechowski zaznaczył, że kompozycje zaproszonych gości symbolizują sferę duchową, a partia kwartetu jazzowego - ludzką. "Chodziło mi o dualizm akustyczno-elektroniczny" - dodał.
Według Orzechowskiego, "chodzi o zejście do istoty rytuału, do tego czym on faktycznie był dla tych, którzy go realnie przeżywali, a nie o odtwarzanie jego zewnętrznych kształtów". "Prawdziwym obrzędem jest jego przeżywanie, a nie to, co możemy w nim zaobserwować” - dodał. Orzechowski wyjaśnił, że chciał odtworzyć wydarzenia z dramatu czysto muzycznie, stawiając tezę, że muzyka – a zwłaszcza muzyka improwizowana - jest do tego zdolna.
Pierwszy utwór albumu, "Upiór" oparty na wierszu Adama Mickiewicza stanowiącym prolog do "Dziadów", to szczególny moment, w którym Krzysztof Knittel i Piotr Orzechowski wspólnie improwizują, a elektronika płynnie przeplata się z brzmieniem fortepianu.
Kolejne losy bohaterów oddane są schematem wywoływania ducha przez kwartet (np. "Kocioł wódki" czy "Wianek"), i nadchodzenia kolejnych zjaw (np. "Aniołki" czy "Dziewczyna").
Na płycie występuje zespół High Definition Quartet w składzie: Mateusz Śliwa – saksofon tenorowy, pianista Piotr Orzechowski "Pianohooligan", kontrabasista Alan Wykpisz i perkusista Grzegorz Pałka.
Muzycy grający na instrumentach elektronicznych to Krzysztof Knittel, William Basinski (USA), Christian Fennesz (Austria), Igor Boxx i Robert Rich (USA). Za reżyserię dźwięku odpowiada Michał Kupicz. (PAP)
autor: Olga Łozińska
oloz/ wj/