To opowieść o zderzeniu baśni - pewnych mitów, schematów, modeli - z tym, co w realnym, prawdziwym życiu przydarza się nam, dorosłym - powiedziała PAP Anna Wieczur-Bluszcz, reżyser nowego spektaklu w Teatrze Ochoty w Warszawie. Premiera "roz/CZAROWANIA" - w piątek.
"To jest spektakl o baśniach, które +pracują+ w nas od dzieciństwa, bo przecież są nam przekazywane przez rodziców i dziadków - i o tym, jak one się mają do rzeczywistości" - powiedziała PAP reżyser Anna Wieczur-Bluszcz.
"To opowieść o zderzeniu tego, co w baśni - pewnych mitów, schematów, modeli - z tym, co w realnym, prawdziwym życiu przydarza się nam, dorosłym" - dodała.
Wyjaśniła, że obsada tej "baśni dla dorosłych" została wyłoniona w efekcie castingu i warsztatów pod nazwą "Polowanie na motyle VII", które poprowadziła w Teatrze Ochoty.
"Myślę, że ich świeżość, ten moment przejścia młodych aktorów w dojrzałe życie, sprawia, że temat tego przedstawienia jest dla nich bardzo aktualny. To jest ten moment, aby o tym opowiadać" - oceniła Wieczur-Bluszcz.
"Na pewno potrzebujemy nowych mitów, nowych baśni - bo te dotychczasowe stają się w swoich założeniach nieaktualne. Myślę, że to bardzo wychodzi na jaw przy okazji tego nowego spektaklu" - podkreśliła reżyser.
Przedstawienie "roz/CZAROWANIE" na afiszu nosi podtytuł "baśń dla dorosłych". Jej autorem jest młody polski dramatopisarz Grzegorz Staszak.
"W tekście korzystaliśmy z wielu motywów baśniowych: czytaliśmy Andersena, baśnie braci Grimm, oglądaliśmy filmy Walta Disneya. I choć nie odwołujemy się do konkretnych postaci z baśni, ale zabieramy z tamtego świata pewne kody, czyli królewnę, królewicza, złą macochę" - powiedział PAP autor sztuki.
"Najpierw spotkałem się z Anną Wieczur-Bluszcz i podsunąłem jej temat baśni jako punkt wyjścia do stworzenia spektaklu na pięciu młodych aktorów. Później, zdecydowaliśmy się na taki pre-casting, czyli poprosiliśmy aktorów, żeby nagrali i wysłali nam monologi autorskie, będące wariacjami na temat ulubionej postaci z dziecięcych baśni" - wyjaśnił Staszak.
Poinformował, że w drugim etapie warsztatów pracowano z piętnastoma aktorami, z których wybrano pięcioro.
"Cały czas w trakcie improwizacji zachęcaliśmy aktorów, aby szukali tego, co baśniowe znaczy dla nich dzisiaj. No i okazało się, że dominuje gorzkie poczucie rozczarowania. Ten tytuł niejako zrodził się właśnie podczas warsztatów" - powiedział dramatopisarz.
Scenografię i kostiumy zaprojektowała Ewa Gdowiok. W przedstawieniu na harfie gra Joanna Kamińska.
W spektaklu występują: Karolina Bacia, Łukasz Borkowski, Jakub Hojda, Małgorzata Kowalska i Diana Zamojska.
Anna Wieczur-Bluszcz jest scenarzystką oraz reżyserem teatralnym, filmowym, radiowym i telewizyjnym. Ukończyła studia w PWST w Krakowie (wydział zamiejscowy we Wrocławiu), Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy oraz Podyplomowe Studia Marketingu Kultury w lnstytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.
W latach 1999-2007 była związana z Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Jako twórczyni teatralna zadebiutowała w 2001 r. spektaklem "O stale obecnych" na podstawie wierszy ks. Jana Twardowskiego dla Teatru Małych Form w Londynie.
Realizuje słuchowiska w Teatrze Polskiego Radia. Jest laureatką dwóch Grand Prix oraz dwóch Nagród za Reżyserię na festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" w Sopocie.
Jej debiut filmowy pt. "Być jak Kazimierz Deyna" otrzymał kilka nagród m.in. nagrodę Wielkiego Jantara dla najlepszego filmu oraz Jantara za zdjęcia i rolę kobiecą na festiwalu "Młodzi i Film" w Koszalinie w 2012 r.
Za realizację spektaklu telewizyjnego "Krzywy domek" otrzymała w 2017 r. I Nagrodę za Reżyserię na Festiwalu TEATROTEKA FEST w Warszawie
Premiera przedstawienia dla widzów od lat 18 - 23 lutego o godz. 19.00. Kolejne spektakle 24 i 25 lutego br.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
edytor: Paweł Tomczyk
gj/ pat/