„Źródła i echa. Korzyński 80.” – to tytuł jubileuszowego przeglądu twórczości Andrzeja Korzyńskiego z okazji przypadających 2 marca 80. urodzin kompozytora, autora muzyki do 150 filmów, m.in. do „Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy.
W programie przeglądu, który trwać będzie od 6 do 21 marca, znalazły się pokazy filmów, do których kompozytor napisał muzykę, prezentacja biograficznego dokumentu i spotkanie z Andrzejem Korzyńskim oraz koncert Stefana Wesołowskiego inspirowany twórczością kompozytora – poinformował PAP organizator wydarzenia Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Andrzej Korzyński napisał muzykę do ponad 150 polskich filmów, które trafiały na kinowe ekrany w ciągu ostatnich 50 lat. Komponował do dzieł Wajdy i Andrzeja Żuławskiego, ale też do „Akademii Pana Kleksa” czy „W pustyni i w puszczy”.
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zapowiada, że „zaprezentuje wybór dziecięcych i młodzieżowych klasyków, przez gatunkowe stylizacje po artystyczne arcydzieła”. Przegląd „Źródła i echa. Korzyński 80.” zainauguruje 6 marca o godz. 18. projekcja dokumentu z roku 2016 „Zagubiony diament” w reżyserii Grzegorza Brzozowicza o twórczości Andrzeja Korzyńskiego i spotkanie z kompozytorem w warszawskim kinie Iluzjon. Tego samego wieczoru – o godz. 20 - mieć zaplanowano seans „Opętania” w reżyserii Andrzeja Żuławskiego.
7 marca o 19 spotkanie w drugiej siedzibie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego na ul. Wałbrzyskiej 3/5, odbędzie się spotkanie dyskusyjne poświęcone Andrzejowi Korzyńskiemu i nowej fali jego popularności. Wezmą w nim udział szef wytwórni GAD Records Michał Wilczyński, kompozytor Stefan Wesołowski oraz publicysta Bartek Chaciński. Po spotkaniu ok. godz. 20 rozpocznie się koncert Stefana Wesołowskiego, który na żywo zaprezentuje muzykę napisaną do dokumentu „Ucieczka na Srebrny Glob” w reżyserii Jakuba Mikurdy.
„Utwory te są rodzajem hołdu dla brzmienia i języka, które Korzyński odkrył dla polskiego kina. Są również impresją na temat świata i estetyki mojego dzieciństwa. Muzyka do filmu została stworzona całkowicie na syntezatorach analogowych z lat 70 i 80 i z użyciem analogowych efektów (...) Na koniec zszyłem całość fakturami rozpisanymi na cztery wiolonczele” – charakteryzuje kompozycje Wesołowski.
W kolejnych dniach zaprezentowane będą m.in. „Wszystko na sprzedaż” w reż. Andrzeja Wajdy, „Akademia Pana Kleksa” w reż. Krzysztofa Gradowskiego, „Pięć kobiet na tle morza” w reż. Vladislava Ikonomova, „Ocalenie” w reż. Edwarda Żebrowskiego, „Wielki Szu” w reż. Sylwestra Chęcińskiego, „Agent Nr 1” w reż. Zbigniewa Kuźmińskiego.
Andrzej Korzyński - kompozytor, aranżer i pianista - urodził się 2 marca 1940 roku w Warszawie. Uznawany jest za prekursora polskiej muzyki elektronicznej i bigbitu. Był współzałożycielem, wraz z Witoldem Pogranicznym, Młodzieżowego Studia „Rytm”. Udostępnili oni antenę Programu Pierwszego Polskiego Radia młodym muzykom grającym bigbit.
Nagrywano tam piosenki m.in. Marka Grechuty, Czesława Niemena, Czerwonych Gitar, Breakout, Trubadurów, Stana Borysa, Wojciecha Gąssowskiego.
Korzyński komponował muzykę teatralną i filmową. Z Andrzejem Wajdą współpracowali przy sześciu filmach. W dedykacji na francuskiej płycie winylowej z muzyką do „Człowieka z żelaza” Wajda napisał: "Andrzejowi Korzyńskiemu, którego muzyka przynosi moim filmom sukces".
Przegląd „Źródła i echa. Korzyński 80.” trwać będzie od 6 do 21 marca. (PAP)
autorka Anna Bernat
abe/ wj/