Psalmy tureckie Wojciecha Bobowskiego(Ali Ufki) i Psałterz Genewski zabrzmią we wtorek wieczorem w bazylice Matki Bożej Bolesnej w Jarosławiu (Podkarpackie) w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni”.
Festiwalowej publiczności zaprezentuje je niemiecki zespół Ensemble Sarband z gościnnym udziałem muzyków tureckich. Wojciech Bobowski (Ali Ufki) - Polak, który w XVII wieku jako młody mężczyzna został wzięty do niewoli przez Tatarów, a później sprzedany na dwór tureckiego sułtana. Tam przeszedł na islam, przyjął imię Ali Ufki i przez 20 lat był oficjalnym tłumaczem, muzykiem i nauczycielem muzyki sułtana. Jako pierwszy przetłumaczył na język turecki Biblię i katechizm anglikański. Przełożył na turecki także część tekstów i dopasował do melodii hugenockiego Psałterza Genewskiego.
Zespół Ensemble Sarband został założony w 1986 roku przez Vladimira Ivanoffa, dyrektora muzycznego grupy. W jej skład wchodzą muzycy z kilku krajów. W swoich programach zespół łączy muzykę oraz kulturę Wschodu i Zachodu. Od początku swojego istnienia Sarband dał ponad pół tysiąca koncertów w wielu krajach świata; wydał 14 płyt CD.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta.
Psalmy są motywem przewodnim tegorocznego festiwalu. Ich różne muzyczne opracowania będzie można usłyszeć podczas siedmiu spośród ośmiu festiwalowych koncertów; wśród nich znajdą się np. opracowania psalmów w języku litewskim i ukraińskim.
Psalmy znalazły się też w programie koncertu inauguracyjnego. Były to XVI-wieczne „Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki skomponowane do tłumaczeń psalmów biblijnych Jana Kochanowskiego. Festiwalowej publiczności w niedzielny wieczór zaprezentował je zespół Bornus Consort.
Podczas festiwalu, który potrwa do następnej niedzieli, 25 sierpnia, zabrzmi muzyka europejska i orientalna sprzed kilkuset lat. Wśród około stu artystów, którzy wystąpią na tegorocznym festiwalu, znalazł się m.in. wybitny francuski muzyk i śpiewak, badacz muzyki dawnej Marcel Peres, polski zespół Ars Cantus oraz Adam Strug i Monodia Polska.
Odbywają także - będące stałym punktem imprezy - warsztaty Chóru Festiwalowego z udziałem publiczności. W tym roku zajęcia prowadzi Marcel Peres.
Uczestnicy przygotowują fragmenty monumentalnego dzieła Claudia Monteverdiego z 1610 roku, „Vespro della Beata Vergine”. Zostanie ono wykonane podczas sobotniego koncertu finałowego, w którym amatorski Chór Festiwalowy towarzyszyć będzie profesjonalnym muzykom: Barokowej Orkiestrze Wyszehradzkiej, grupie Sonatores Pannoniae i zespołowi Contrasto Armonico.
Na zakończenie imprezy, w niedzielę rano, drugi Chór Festiwalowy, złożony także z festiwalowej publiczności, zaśpiewa XVIII-wieczną mszę z rękopisów sanktuarium maryjnego w Gidlach.
Podczas festiwalu odbywają się też warsztaty chorału gregoriańskiego, seminaria oraz tańce przy muzyce tradycyjnej w Klubie Festiwalowym.
Festiwalowe koncerty tradycyjnie odbywają się w jarosławskich świątyniach; w tym roku tylko obrządku łacińskiego.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków. Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.
Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie „Muzyka Dawna”, które powstało w Jarosławiu w 1995 roku. Tworzą je przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Obok innych działań Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.(PAP)
api/abe/