Siedem koncertów zaplanowano podczas rozpoczynającego się w poniedziałek w Gdańsku festiwalu Actus Humanus. To szósta edycja tej imprezy adresowanej do miłośników muzyki dawnej.
„W tym roku zaprosimy słuchaczy na wędrówkę poprzez kilka stuleci - od IX aż po XVIII wiek - prezentując różne tradycje muzyczne związane m.in. z barokiem hiszpańskim, elżbietańską Anglią, klasycyzmem austriackim i francuskim średniowieczem” – powiedział dyrektor artystyczny Actus Humanus Filip Berkowicz.
Zaznaczył, że - zgodnie z dotychczasową tradycją festiwalu - zabrzmią też arcydzieła muzyki dawnej związane z okresem Bożego Narodzenia.
Berkowicz podkreślił, że dzięki „starannie wyselekcjonowanemu repertuarowi” oraz uczestnictwie w festiwalu „niekwestionowanych autorytetów”, Gdańsk stał się „jednym z centralnych miejsc na europejskiej mapie wydarzeń kulturalnych poświęconych muzyce dawnych wieków”.
Festiwal zainauguruje formacja Al Ayre Espanol, prowadzona przez Eduarda Lopeza Banzo, która przedstawi bożonarodzeniowy repertuar zapomnianych mistrzów baroku hiszpańskiego.
Następnego dnia wybitny śpiewak Paul Agnew, znany z licznych kreacji – od kantat Bacha do Platei, tytułowej roli w operze Rameau – zaśpiewa recital pieśni Johna Dowlanda. Artyście towarzyszyć będzie jeden z najsłynniejszych współczesnych wirtuozów lutni, zdobywca dwóch nagród Grammy – Paul O'Dette.
Kolejnym festiwalowym koncertem będą mantuańskie madrygały Claudia Monteverdiego przygotowywane przez zespół prowadzony przez Paula Agnew – Les Arts Florissants.
Muzykę z kodeksu z Le Puy-en-Velay – szczególnego źródła dla historii liturgii, pochodzącego z punktu wyjścia na drogę pielgrzymkową do Santiago de Compostela – zaśpiewają jej najważniejsi od dwóch dekad wykonawcy, Ensemble Gilles Binchois pod dyrekcją legendarnego Dominique Vellarda.
W Gdańsku pojawią się także: słynna formacja La Reveuse wraz z francusko-marokańską wokalistką Hasnaą Bennani oraz Akademie fur Alte Musik Berlin z kompozycjami Beethovena oraz Mozarta – ojca i syna.
Na finał, 11 grudnia, zaplanowano koncert w wykonaniu Armonia Atenea pod kierownictwem George’a Petrou oraz gwiazdy licznych teatrów operowych Maxa Emanuela Cencica. W programie występu znajdą się utwory Johanna Adolpha Hassego.
Berkowicz zapowiedział podczas konferencji prasowej, że począwszy od przyszłego roku Actus Humanus będzie organizowany w dwóch terminach – pierwszy w okresie Wielkanocnym, a drugi w grudniu przed Bożym Narodzeniem. W 2017 r. festiwal odbędzie się w dniach 12-16 kwietnia oraz 13-17 grudnia. Do wysłuchania będzie łącznie 20 koncertów.
Ponadto, w kolejnych edycjach Actus Humanus do dotychczasowych trzech miejsc koncertowych tj. gotyckich kościołów św. Jana oraz Jakuba oraz XIV-wiecznego Dworu Artusa na Długim Targu – dojdą XVII-wieczna Wielka Zbrojownia oraz dwa zabytkowe Ratusze – Głównomiejski i Starego Miasta.
Konrad Koper z firmy event-factory w Krakowie, organizującej Actus Humanus, poinformował, że w poprzednich pięciu edycjach odbyły się 33 koncerty, w których uczestniczyło ok. 13 tysięcy widzów, a dzięki transmisjom Polskiego Radia Program II, również w europejskich krajach, festiwalową muzykę miało okazję wysłuchać ok. 10 mln słuchaczy.(PAP)
rop/ agz/