Jestem ogromnie wdzięczny i wzruszony, a jednocześnie dumny, że udało się tak szybko doprowadzić do tego niewątpliwie zasłużonego uhonorowania pani minister i dyrektor Cywińskiej – mówi PAP dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu Piotr Kruszczyński. 25 marca teatr zyska imię Izabelli Cywińskiej.
"Bardzo się cieszę, że z wielkopolską rzetelnością władze marszałkowskie podeszły do dorobku Izabelli Cywińskiej. Już 26 lutego Sejmik Województwa Wielkopolskiego podjął uchwałę nadającą Teatrowi Nowemu w Poznaniu imię Izabelli Cywińskiej, legendarnej dyrektorki naszego teatru" - przypomniał Piotr Kruszczyński.
"W związku z tą uchwałą, 25 marca - w rocznicę urodzin naszej patronki - planujemy uroczystość nadania imienia naszemu teatrowi" - zapowiedział. "Rozpocznie się o godz. 18.30 w foyer Dużej Sceny" - dodał. "Zagramy też +Wiśniowy sad+ - jej ostatnie przedstawienie w teatrze dramatycznym, które wyreżyserowała i które ciągle mamy w naszym repertuarze" - wyjaśnił.
"Jestem ogromnie wdzięczny i wzruszony, a jednocześnie dumny, że udało się tak szybko doprowadzić do tego niewątpliwie zasłużonego uhonorowania pani minister i dyrektor Cywińskiej. Bo trzeba też pamiętać, że była pierwszym ministrem kultury w solidarnościowym rządzie Tadeusza Mazowieckiego" - podkreślił Piotr Kruszczyński.
Dyrektor Teatru Nowego poinformował równocześnie, że dotychczasowy patron poznańskiego teatru - Tadeusz Łomnicki stanie się patronem Dużej Sceny.
"W lipcu 1973 r., Teatr Nowy odzyskał status samodzielnej instytucji artystycznej, a jego dyrekcję powierzono Izabelli Cywińskiej. Kierownikiem literackim został Milan Kwiatkowski. W grudniu skończyło się wygnanie zespołu – wyremontowany budynek Teatru Nowego oddano ponownie do użytku, inaugurując działalność aż czterema premierami: +A jak królem, a jak katem będziesz+ Tadeusza Nowaka w reżyserii Janusza Nyczaka, +Gigantami z gór+ Luigiego Pirandella w reżyserii Izabelli Cywińskiej, przygotowanym pod jej opieką monodramem Marianny Bocian +Odejście Kaina+ w wykonaniu Wiesława Komasy oraz +Śmiercią Tarełkina+ Aleksandra Suchowo-Kobylina, również w reżyserii Cywińskiej" - napisano na stronie Teatru Nowego w Poznaniu.
Jak podkreślono, "dyrekcja Izabelli Cywińskiej (…) zmieniła Teatr Nowy w jedną z najlepszych scen w kraju: otwartą, prowokującą do dialogu, zaangażowaną społecznie i stawiającą na zespołowość". "W repertuarze zaczęły się pojawiać spektakle o tematyce egzystencjalnej i moralnej – jak słynny +Oskarżony: Czerwiec pięćdziesiątsześć+, a pracę podejmowali wybitni twórcy – jak Janusz Wiśniewski, Jerzy Satanowski, Jerzy Juk-Kowarski, Irena Biegańska czy Kazimierz Wiśniak. Od 1977 r. mogli oni pracować na dwóch scenach – do Dużej Sceny dołączyła bowiem Scena Nowa" - czytamy w informacji o teatrze.
"Pod opieką Cywińskiej Milan Kwiatkowski rozwijał przy Teatrze ruch +Proscenium+, a przedstawiciele poznańskiego biznesu kładli podwaliny pod nowoczesny mecenat – Fundację Teatru Nowego, wkrótce przekształconą w Lożę Patronów Teatru Nowego" - napisano.
Jak wyjaśniono, "Teatr Nowy Izabella Cywińska opuściła w 1989 r., obejmując urząd Ministra Kultury i Sztuki w rządzie Tadeusza Mazowieckiego, a na swojego następcę wyznaczyła Eugeniusza Korina".(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ pat/