Kostiumy z legendarnych polskich filmów, zabytkowe latarnie magiczne, projektory i kamery, a także fotosy, plakaty i książki znalazły się w NCKF Spot – nowo otwartej strefie wystawienniczej w kompleksie EC1 w Łodzi. Docelowo eksponaty te trafią do Narodowego Centrum Kultury Filmowej.
"NCKF Spot będzie miejscem spotkań z gwiazdami, laboratorium edukacji filmowej, czytelnią książek i czasopism, a przede wszystkim stale zmieniającą się wystawą cennych obiektów zgromadzonych przez naszych kuratorów. W gościnnych przestrzeniach Centrum Nauki i Techniki prezentujemy to, co docelowo ma trafić do siedziby Narodowego Centrum Kultury Filmowej: unikatowe technikalia filmowe, kostiumy z polskich filmów, rekwizyty, instalacje multimedialne, makiety i rekonstrukcje - tym słynny biopleograf" - podkreślił dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej Rafał Syska.
Jak zapowiedział, w przestrzeni NCKF Spot będą odbywać się spotkania ze znanymi filmowcami, promocje książek i projekcje filmów. Funkcje tego miejsca będą dostosowywane do zapotrzebowań i sugestii zwiedzających.
Już teraz atrakcją dla nich mogą być kostiumy ze znanych polskich produkcji m.in. suknia Barbary Radziwiłłówny, granej przez Annę Dymną w serialu "Królowa Bona". Z kolei w klimat "Ziemi obiecanej" wprowadzi publiczność odważna kreacja Lucy Zuckerowej (Kalina Jędrusik) zestawiona z subtelnym strojem Anki (Anny Nehrebeckiej).
"Kostiumy mają niezwykłą moc, bo potrafią stworzyć postać. Naszym zadaniem jest zachować to dziedzictwo filmu, pracy twórczej kostiumologów, a następnie je zaprezentować. W najbliższym czasie dołączymy kolejne kostiumy, które pozyskaliśmy z zasobów Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi, poddaliśmy czyszczeniu i konserwacji" – zaznaczył opiekun zbiorów NCKF Rafał Pakuła.
W NCKF Spot można obejrzeć też bogaty zbiór eksponatów związanych z początkiem kinematografii, m.in latarnię magiczną Newton – pochodzącą z lat 80. XIX wieku "prababcię" projektora DCP i filmów wyświetlanych na kopułach planetaryjnych. Na świecie zachowały się tylko trzy egzemplarze tego sprzętu – w tym jeden w Łodzi.
Poza tym eksponowany jest stereoskop Holmesa – skonstruowany w latach 60. XIX wieku przyrząd optyczny tworzący wrażenie przestrzenności i trójwymiarowości, używany m.in. we wczesnej chirurgii czy też oryginalny praksinoskop – jedno z pierwszych urządzeń z ruchomym obrazem do animowanych pokazów filmowych, skonstruowane jeszcze przed kinematografem.
Fani techniki filmowej znajdą w NCKF Spot bogatą kolekcję kamer, tych najstarszych z początków XX wieku, np. Parvo Debrie - tym modelem nagrywano np. film "Pancernik Potiomkin" Siergieja Eisensteina z 1925 roku, a także późniejszych, np. Arriflex 35 BL, którym realizowano m.in. "Taksówkarza" (1976) Martina Scorsese i "Lśnienie" (1980) Stanleya Kubricka.
Wszystkie prezentowane w NCKF Spot zbiory pochodzą ze stale rozrastającej się kolekcji własnej Narodowego Centrum Kultury Filmowej, instytucji partnerskich, a także od osób prywatnych, w tym twórców filmowych i kolekcjonerów. W przyszłości staną się częścią ekspozycji przygotowywanych przez Dział Wystaw i Zbiorów NCKF.
"Ta przestrzeń jest okazją do prezentacji bardzo rzadkich i cennych obiektów techniki filmowej, które do tej pory znajdowały się w magazynie, a obecnie mogą być oglądane przez zwiedzających. Są to często jedyne egzemplarze w Polsce lub, tak jak biopleograf, jedyne na świecie" – wyjaśnił kurator wystawy "Kino Polonia" Piotr Kulesza.
Narodowe Centrum Kultury Filmowej to powstający w łódzkim kompleksie EC1 ośrodek edukacyjny, służący upowszechnianiu kultury audiowizualnej, technologii filmowych i historii kina. Ma być pierwszym miejscem w Polsce posiadającym stałą, multimedialną wystawę poświęconą polskiej kinematografii.
Największą z trzech zaplanowanych w NCKF wystaw będzie "Kino Polonia", a oprócz niej powstaną jeszcze dwie - "Materia kina" i "Mechaniczne oko". Znajdzie się tu także trzysalowe kino i ultranowoczesna biblioteka z pracownią multimedialną, umożliwiającą dostęp do zdigitalizowanych zasobów polskiego i światowego kina. Projekt jest finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.(PAP)
autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ wj/