Najnowszy tekst dramaturgiczny Pawła Huellego pt. "Żółta łódź podwodna" wystawi w sobotę Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Spektakl opowiada o Johnie Lennonie, Yoko Ono, mordercy muzyka oraz legendzie zespołu The Beatles.
Próba medialna przedstawienia i spotkanie z jego twórcami odbyła się w środę w Gdyni.
Spektakl będzie grany będzie pod pokładem żaglowca "Dar Pomorza" na Skwerze Kościuszki, podobnie jak "Idąc rakiem" według Guentera Grassa, także autorstwa Huellego - sztuka, która swoją premierę miała w maju 2012 r.
Reżyser i dyrektor artystyczny Teatru Miejskiego w Gdyni Krzysztof Babicki powiedział, że utwór Huellego jest punktem wyjścia do rozważań m.in. o „wzlotach i upadkach w sztuce i życiu”.
„Zawsze był dla mnie ważne, aby przynajmniej raz w sezonie była premiera jednej, polskiej sztuki współczesnej. To jest zawsze pewien rodzaj napędu i tlenu dla teatru” – uważa Babicki.
Huelle przyznał dziennikarzom, że podjęcie tematu związanego z Beatlesami nie było łatwym zadaniem.
„Jestem wyjątkowo stremowany, bo to jest bardzo ryzykowne przedsięwzięcie pisać sztukę o ludziach, którzy znani są milionom. To nie jest typowa biografia, są w tej opowieści elementy fikcji. Miałem niewielkie pole manewru, aby jednak trzymać się faktów, bo znawców i biografii i dyskografii Beatlesów jest przecież wielu” – mówił autor sztuki, który jest kierownikiem literackim Teatru Miejskiego w Gdyni.
Huelle wyjaśnił, że utwór zbudował na wspomnieniach Polly i Molly, należących kiedyś do tzw. groupies, nastoletnich fanek i miłośniczek brytyjskiego zespołu, a obecnie pensjonariuszek zakładu pomocy społecznej w Wielkiej Brytanii. „Jest między nimi napięcie i rywalizacja, gdyż jedna była bardziej zalotnicą Johna Lennona, a druga podkochiwała się w Paulu McCartney’u” – dodał Huelle.
„Większy nacisk położyłem w sztuce na to, co się dzieje już po rozpadzie grupy, czyli związku Johna Lennona z Yoko Ono. To jest główny wątek, ale o innych Beatlesach też się mówi; pojawia się np. Paul McCartney i jego żona Linda” – podkreślił autor "Żółtej łodzi podwodnej".
Przyznał, że tytuł sztuki nawiązuje do "Yellow Submarine", pełnometrażowego filmu animowanego z 1968 roku, opartego na muzyce grupy The Beatles, w reżyserii George’a Dunninga.
Paweł Huelle urodził się w 1957 r. w Gdańsku. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Gdańskim. Jest prozaikiem, poetą i dramatopisarzem. Autor m.in. książek: "Weiser Dawidek" (1987), "Opowiadania na czas przeprowadzki" (1991), "Pierwsza miłość i inne opowiadania" (1996), "Mercedes-Benz. Z listów do Hrabala" (2001), "Castorp" (2004), "Opowieści chłodnego morza" (2008), "Śpiewaj ogrody" (2014).
Krzysztof Babicki jest absolwentem Wydziału Filologii Polskiej na Uniwersytecie Gdańskim i Wydziału Reżyserii krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Debiutował w czerwcu 1982 roku spektaklem "Hiob" w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Przez wiele lat współpracował z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, w którym pełnił także funkcję dyrektora artystycznego (1991-1994).
W tym teatrze wyreżyserował m.in. "Pułapkę" Tadeusza Różewicza (1984), "Wiśniowy sad" Antoniego Czechowa (1985), "Biesy" Fiodora Dostojewskiego (1992), "Arkadię" Toma Stopparda (1994), "Parawany" Jeana Geneta (2006).
W latach 1983-1991 współpracował ze Starym Teatrem w Krakowie. Reżyserował także w teatrach Poznania, Wrocławia, Katowic, jak również za granicą - w Finlandii, Niemczech, Rosji, Korei Południowej i Holandii.
W gdyńskim Teatrze Miejskim wyreżyserował m.in. "Idąc rakiem" oraz sztukę Huellego "Kolibra lot ostatni" o ostatnich godzinach Witolda Gombrowicza w kraju przed jego rejsem do Argentyny w lipcu 1939 r. (PAP)
rop/ par/