Z okazji przypadającej w tym roku 90. rocznicy urodzin Jana Lebensteina Płocka Galeria Sztuki przygotowała retrospektywną wystawę prac tego wybitnego polskiego artysty, grafika, a przede wszystkim malarza, który od przełomu lat 50. i 60. XX wieku mieszkał na emigracji, w Paryżu.
Ponad 60 prac prezentowanych na wystawie „Jan Lebenstein. 1930-1999” od 30 kwietnia będzie można oglądać na profilu Płockiej Galerii Sztuki na Facebooku, natomiast w maju ekspozycję będzie można już odwiedzić osobiście - w środę rząd ogłosił wznowienie działalności niektórych instytucji kultury, w tym muzeów i właśnie galerii sztuki, od 4 maja.
Jak informuje Płocka Galeria Sztuki, pokazywane na wystawie retrospektywnej Jana Lebensteina prace pochodzą ze zbiorów polskich kolekcjonerów, w tym Marii i Marka Pileckich oraz Urszuli i Piotra Hofman. Współorganizatorami wystawy są Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz Agencja Zegart.
Zapowiadając wystawę „Jan Lebenstein. 1930-1999”, Płocka Galeria sztuki podkreśla, iż składają się na nią obrazy olejne, gwasze, rysunki i grafiki, pochodzące z różnych okresów jego twórczości. Przypomina zarazem, że artysta „uprawiał oryginalną odmianę malarstwa figuratywnego, włączając do niej elementy abstrakcyjne i surrealistyczne”, a tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii i Biblii.
„Na wystawie pojawiły się jego sztandarowe prace malarskie, m.in. z najbardziej cenionego cyklu +Figury osiowe+ z lat 50. XX w., będące uzewnętrznieniem jego rozumienia istoty życia, trwania, śmierci, erotyzmu, oraz późniejsze dzieła, opowiadające o relacji między kobietą a mężczyzną, z mitologicznymi skojarzeniami i nawiązaniem do sztuki barokowej czy antycznej” – podkreśla Płocka Galeria Sztuki w anonsie wystawy. I dodaje: „Jan Lebenstein to artysta ciągle odkrywany na nowo, gdyż wielość jego technik, tematów i kompozycji jest ogromna”.
Zachęcając do oglądania ekspozycji, Płocka Galeria Sztuki cytuje wypowiedź Jana Lebensteina, który w jednym z wywiadów o swej twórczości mówił: „Moje obrazy są metaforami emocjonalnymi. Ich zadaniem jest narzucić widzowi, dobitnie, ale bez taniego wrzasku, przeżycie jakiegoś dramatu emocjonalnego, który staram się pokazać za pomocą spontanicznej przenośni”.
Jan Lebenstein urodził się w 1930 r. w Brześciu Litewskim, a zmarł w Krakowie w 1999 r. Był malarzem, grafikiem, ilustratorem książek. W latach 1948-54 studiował malarstwo na Akademii Sztuki Pięknych w Warszawie, w pracowni Artura Nachta-Samborskiego (1898-1974). Debiutował w 1955 r. na wystawie „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale.
W 1959 r. Lebenstein otrzymał prestiżową nagrodę - Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów „Figury osiowe”. Po tym wydarzeniu pozostał we Francji. Związany był ze środowiskiem polskiej emigracji, w tym paryskiej „Kultury” - ilustrował m.in. wydawane tam opowiadania wybitnego pisarza Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (1919-2000), z którym przyjaźnił się. Od lat 70. do 90. XX wieku był też autorem ilustracji do „Folwarku zwierzęcego” George'a Orwella, a także „Księgi Hioba”, „Apokalipsy” i „Księgi Rodzaju”.
W 1976 r. Lebenstein otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku. W 1998 r. został uhonorowany Krzyżem Wielkim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Jego prace znajdują się w zbiorach wielu muzeów na całym świecie, w tym Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d'Art Moderne w Paryżu. (PAP)
mb/