„Tylko rzeczy sporne dają szanse” to hasło XXIII Festiwalu Bachowskiego, który potrwa do 31 lipca w Świdnicy. W programie wydarzenia znalazło się ponad 20 koncertów muzyki poważnej, których scenerią są m.in. wnętrza świdnickich świątyń.
Główną festiwalową sceną jest wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO Kościół Pokoju w Świdnicy. W tym roku koncerty odbywają się także w katedrze św. Stanisława i św. Wacława, w miejskim parku oraz Świdnickiej Fabryce Urządzeń Przemysłowych. Festiwal tradycyjnie gości także w niewielkich kościołach w miejscowościach położonych nieopodal Świdnicy.
Organizator wydarzenia, Świdnicki Ośrodek Kultury podkreśla, że Festiwal Bachowski to zjawisko wyjątkowe na mapie polskiego życia muzycznego. „Łączy wielopokoleniową publiczność o różnym koncertowym stażu, miasto z jego okolicami, młodych muzyków zaczynających swoją karierę z dojrzałymi, cenionymi artystami. Wychodząc z koncertami w region dociera do najmniejszych, a zupełnie niezwykłych, zabytkowych kościołów we wsiach położonych poza utartymi turystycznymi trasami. Tam znajduje też nowych odbiorców, którzy po raz pierwszy mogą +u siebie+ posłuchać wykonywanej na żywo muzyki klasycznej” - piszą o festiwalu organizatorzy.
Tegoroczny Festiwal Bachowski odbywa się pod hasłem „Tylko rzeczy sporne dają szanse”, gdyż - jak wskazują organizatorzy - jedynie to, co niekonwencjonalne i budzące szczere emocje obiecuje stały rozwój.
Festiwal zainaugurowała w sobotę, 23 lipca mezzosopranistka Vivica Genaux, która z Capellą Cracoviensis prowadzoną przez skrzypka Roberta Bacharę zaśpiewała arie z barokowych oper. Melomani mogli także wysłuchać koncertu skrzypaczki Victorii Mullovej, grającej wspólnie z pianistą Alasdairem Beatsonem sonaty Schuberta i Beethovena, a także zespołu Graindelavoix, który wykonał Responsoria Gesualda.
Jak powiedział w środę PAP Krzysztof Dix ze Świdnickiego Ośrodka Kultury, festiwal cieszy się w tym roku sporym zainteresowaniem. „Kościoły podczas koncertów są pełne, a największa frekwencja była na koncercie inauguracyjnym, w sobotę w Kościele Pokoju” – podkreślił.
W najbliższych dniach w parku Sikorskiego trzykrotnie pokazany zostanie muzyczny spektakl plenerowy „Naturzyści” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, zainspirowany „Lieder im Freien zu singen” Mendelssohna.
Z kolei w sobotę w Kościele Pokoju utwory Bacha i Telemanna zagrają: Carles Valles (flet prosty) i Festival Ensemble, a Oscar Arguelles, Teresa Kamińska i Wioletta Fluda-Tkaczyk zaprezentują w Świdnickiej Fabryce Urządzeń Przemysłowych tria klarnetowe Brahmsa i Zemlinsky’ego.
Ostatniego dnia publiczność będzie mogła wysłuchać m.in. kantaty patrona festiwalu w Kościele Pokoju.
Tradycyjnie, istotną częścią Festiwalu Bachowskiego są liczne działania w regionie, w tym śniadania na trawie i pikniki romantyczne, które odbywają się m.in. w Walimiu, Pożarzysku, Sobótce, Glinnie, Olszyńcu, Żarowie, Łagiewnikach, Bagieńcu czy Piławie Górnej.
Pierwszy Festiwal Bachowski w Świdnicy odbył się w 2000 r., a pretekstem do jego zorganizowania była 250. rocznica śmierci kompozytora. Johann Sebastian Bach był związany ze Świdnicą poprzez postać swego ucznia Christopha Gottloba Weckera (1700-74). To dzięki m.in. listom polecającym do kompozytora Wecker został w 1729 r. organistą Kościoła Pokoju w Świdnicy. Muzyka J.S. Bacha była wykonywana w Kościele Pokoju regularnie przez cały XIX wiek. (PAP)
Autorka: Agata Tomczyńska
ato/ pat/