Wydarzenia historyczne, targi gospodarcze czy reklamy uwiecznione na lwowskich plakatach z lat 20. i 30. XX w. prezentuje Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie. Ok. 80 plakatów z Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego we Lwowie będzie dostępnych do 30 sierpnia.
"Zwiedzający wystawę +Sztuka ulicy…+ mają możliwość zapoznania się wycinkiem jednej z najlepszych kolekcji plakatu polskiego okresu międzywojennego na świecie. Dzięki przedwojennym kolekcjonerom część plakatów przetrwała do współczesności, co pozwala na choćby ułamkową rekonstrukcję życia lwowian i w szerszym kontekście historii ważnych w skali całego kraju wydarzeń (politycznych, ekonomicznych i kulturalnych) tego okresu" – powiedziała PAP współkurator wystawy Renata Zdero z Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Jak zaznaczyła, plakaty w dwudziestoleciu międzywojennym pełniły podobne funkcje, jak dziś – przede wszystkim informacyjną i reklamową, a także agitacyjną, służącą popularyzacji idei politycznych. Były też nośnikiem treści kulturalno-społecznych. "Nawoływały do dbałości o zdrowie i ostrożnego poruszania się po ulicy, ostrzegały przed nadmiernym spożywaniem alkoholu czy szkodliwością picia denaturatu" – wskazała Zdero.
Na plakatach z zamkowej wystawy przeważa stylistyka typowa dla art deco - z charakterystycznym liternictwem, wyraźnie zgeometryzowaną linią, kolorową plamą płaszczyzny i zrytmizowaną kompozycją. Pojawiają się także – jak wskazała współkurator wystawy - nowatorskie rozwiązania, odwołujące się do systemu skojarzeń.
Odwiedzający ekspozycję mogą zobaczyć m.in. prace Tadeusza Gronowskiego, najwybitniejszego plakacisty okresu międzywojennego. Jest tu m.in. plakat wykonany na IV Targi Wschodnie we Lwowie w 1924 r., za który rok później Gronowski zdobył Grand Prix na światowej wystawie sztuk dekoracyjnych w Paryżu. Wśród prac artysty znajduje się też plakat na Ogólnopolską Wystawę Sportową we Lwowie w 1927 r. z uproszczoną sylwetką lekkoatlety, pokonującego zamaszystym ruchem płotek. "To plakat bardzo nowoczesny, operujący charakterystyczną dla tego gatunku sztuki umownością. Z powodzeniem i dzisiaj mógłby reklamować imprezę sportową" – zaznaczyła Zdero.
Jak wskazała, warto też zwrócić uwagę m.in. na plakat Edmunda Bartłomiejczyka w stylistyce art deco "Książka w życiu kobiety decyduje o jej powodzeniu" z lat 30. XX wieku oraz wyrafinowane kolorystycznie plakaty Janiny Petry-Przybylskiej z postaciami w bogatych, niemal baśniowych strojach ludowych, przygotowane na 8. i 9. Targi Wschodnie we Lwowie.
Wystawa "Sztuka ulicy. Plakat polski lat 20. i 30. XX w. z kolekcji Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego Instytutu Narodoznawstwa Narodowej Akademii Nauk Ukrainy we Lwowie" czynna będzie do 30 sierpnia w Galerii Gotyckiej.(PAP)
autorka: Elżbieta Bielecka
emb/ dki/