Otwarcie wystawy „ABC polskiego designu” w Muzeum Historycznym Budapesztu zainaugurowało w czwartek cykl Polska 100, realizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w związku z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.
W salach Muzeum, mieszczących się w jednym ze skrzydeł Zamku Królewskiego w Budzie, pokazano 100 prac przedstawiających historię polskiego designu od 1918 r. – ten rok reprezentuje zabawka Smok Wawelski Zofii Stryjeńskiej – po najnowsze projekty.
Jak powiedziała PAP kurator wystawy Ewa Solarz, 25 współczesnych polskich artystów poproszono, by każdy zilustrował po kilka kultowych projektów z ostatnich 100 lat, np. jacht Omega, rower Wigry 3 czy logo „Solidarności”. Pokazywane są więc nie tylko historyczne projekty, ale i współczesne wariacje na ich temat.
„Wystawa +ABC polskiego designu+ jest pierwszą wystawą z cyklu prezentacji polskiej kultury, którą Instytut Adama Mickiewicza inauguruje program Polska 100, czyli program obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości” – powiedział PAP obecny na otwarciu dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Krzysztof Olendzki.
Jak podkreślił, przez najbliższe cztery lata Instytut zrealizuje we współpracy z zagranicznymi partnerami wiele różnych projektów poświęconych dorobkowi polskiej kultury w ostatnich 100 latach. Planowane są prezentacje designu, sztuk wizualnych, muzyki, architektury oraz wystawy i odczyty.
„Na Węgrzech Instytut Adama Mickiewicza po raz pierwszy będzie realizował tak szeroki program” – zaznaczył Olendzki. Jak dodał, przez najbliższe cztery lata planowana jest „grubo ponad setka” wspólnych projektów na Węgrzech.
Dyrektor Instytutu powiedział, że do tej pory instytucja ta koncentrowała swoje siły i zainteresowanie głównie w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, „pozostawiając Europę Środkową właściwie poza swoim radarem”. „Nasza dzisiejsza obecność tutaj to pierwszy znak tego, że Instytut Adama Mickiewicza chce być tu obecny” - oznajmił.
Olendzki zwrócił uwagę, że design należy do najważniejszych dziedzin, którym poświęcone są programy Instytutu, ponieważ pokazuje on nie tylko wrażliwość polskich artystów i ich wizje twórcze, ale też ma bezpośrednie przełożenie na przemysł.
W związku z tym planowana jest m.in. wystawa poświęcona polskiej i węgierskiej koncepcji designu, którą Instytut chce prezentować nie tylko na Węgrzech i w Polsce, ale też w innych krajach europejskich.
Na Węgrzech będą też realizowane projekty z zakresu muzyki klasycznej. „Zależy nam na tym, aby muzyka polskich kompozytorów była szerzej znana na Węgrzech. Chcielibyśmy, żeby polska muzyka była grana przez orkiestry węgierskie, ale też przez zespoły kameralne, i to zarówno muzyka dawna, okresu baroku, która jest wspaniała i jeszcze nieodkryta, nawet w Polsce(…), ale też muzyka poważna współczesna” – powiedział. Będą także projekty dotyczące m.in. jazzu.
Przy tym Instytutowi zależy nie tylko na pokazywaniu polskich artystów, ale też na interakcji między polskimi i węgierskimi twórcami. „Bardzo byśmy chcieli i będziemy zachęcać do tego, żeby zespoły złożone z muzyków polskich i węgierskich występowały również w krajach trzecich” - powiedział.
„Zależy nam przy tym, żeby doprowadzić do stworzenia silnego rynku między naszymi krajami po to, żeby nasi artyści coraz lepiej mogli docierać do naszej publiczności” – oznajmił.
„Mamy nadzieję, że po czterech latach realizowania programu Polska 100 nawiążą się o wiele ściślejsze stosunki pomiędzy polskimi i węgierskimi twórcami i wymiana kulturalna między naszymi dwoma krajami będzie o wiele głębsza i szersza” - zaznaczył.
Wystawa „ABC polskiego designu”, która została otwarta w ramach Budapeszteńskiego Tygodnia Designu, będzie czynna do 15 października.
Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)
mw/ ndz/ mc/