Współczesną wersję "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Marcina Libera będzie można zobaczyć w czwartek w Teatrze Dramatycznym. Spektakl odbędzie się w ramach 34. edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych.
Spektakl jest współczesną inscenizacją jednego z najwybitniejszych polskich dramatów; po raz pierwszy "Wesele" Wyspiańskiego zostało wystawione w Teatrze Miejskim w Krakowie 16 marca 1901 roku. Utwór opisuje autentyczne wydarzenie - wesele poety Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną, które odbyło się w podkrakowskiej wsi Bronowice.
"Wyspiański z właściwym sobie krytycyzmem i bezwzględnością pokazuje dramat komunikacji i silne podziały spowodowane kryzysem tożsamości. Z jego utworu wyłania się obraz życia niedojrzałego, zastępczego, które w podnoszonych do rangi świętości symbolach upatruje szansy na rozwiązanie problemów realnych" - ocenił Marcin Liber, reżyser spektaklu w bydgoskim Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki.
Twórcy bydgoskiego spektaklu nie chcą odcinać się od oryginalnego tekstu, uznając, że jest on wystarczająco pojemny, by wydobyć z niego wciąż nowe interpretacje dotyczące współczesnych lęków i konfliktów.
W swojej inscenizacji Liber nawiązuje zarówno do filmowej wersji "Wesela" Andrzeja Wajdy (1973), wiernej oryginałowi, jak i "Wesela" Wojciecha Smarzowskiego (2004), które jest wersją uwspółcześnioną, osadzoną w realiach dzisiejszej wsi polskiej. Twórcy bydgoskiego spektaklu nie chcą odcinać się od oryginalnego tekstu, uznając, że jest on wystarczająco pojemny, by wydobyć z niego wciąż nowe interpretacje dotyczące współczesnych lęków i konfliktów.
"Ten tekst jest bardzo pojemny, za które zdanie byśmy się nie wzięli, to można na jego podstawie zbudować niemal odrębny spektakl. Mogę zdradzić, że w mojej adaptacji Pan Młody - wypowiadając kwestie napisane przez Wyspiańskiego - porzuca Pannę Młodą" - zaznaczył.
Ponadto w wersji Libera kostiumy będą współczesne jednak w czytelny sposób nawiązujące do ludowych. Zachowana zostanie także sceneria chłopskiej chaty, w której akcję swojego utworu umieścił Wyspiański.
Marcin Liber (ur. 1970 w Zielonej Górze) to reżyser, scenograf i scenarzysta, jeden z założycieli poznańskiego teatru "Usta Usta". Był także członkiem zespołu Teatru Biuro Podróży a także współpracował z Teatrem Porywacze Ciał, Teatrem Ósmego Dnia i Polskim Teatrem Tańca.
Pierwszy projekt teatru "Usta Usta" Liber przygotował w 2000 r., był to spektakl "A", inspirowany "Trylogią nowojorską" Paula Austera. Dwa lata później zrealizował spektakl "Cadillac". Jest autorem spektakli: "AV", "Bóg/Honor/Ojczyzna", "Ifigenia moja siostra", "Rekonstrukcja zdarzeń", "Śmierć Człowieka-Wiewiórki", "Walka Postu z Karnawałem".
Wyreżyserował ponadto takie spektakle jak tryptyk "Sex, Drugs and Rock and Roll" - na który złożyły się części "Rzeźnia LilaRóż" (2003), "Erosion" (2004) i "Sympathy for the Devil" (2005) - "Gwiazdy spadają w sierpniu" (2007), "Rekonstrukcja poety", "ID" (2008), "Zawiadamiamy Was, że żyjemy. Dubbing 44", "Wilk" (2009), "Utwór o Matce i Ojczyźnie" (2010) i "Makbet" (2011). W 2013 roku Liber wyreżyserował także "Antygonę" Sofoklesa dla Teatru Nowego w Łodzi, "Na Boga!" Jarosława Murawskiego, wystawiony w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu oraz "Być jak Steve Jobs" Michała Kmiecika, przygotowany dla Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
W swojej twórczości Liber chętnie korzysta z estetyki współczesnych mediów jak telewizja i wideoklip a także nawiązań do popkultury.
Występują: Karolina Adamczyk, Michał Czachor, Joanna Drozda, Mieczysław Franaszek, Paweł L. Gilewski, Mirosław Guzowski, Michał Jarmicki, Marian Jaskulski, Artur Krajewski, Magdalena Łaska, Mateusz Łasowski, Alicja Mozga, Roland Nowak, Maciej Pesta, Aleksandra Pisula, Jerzy Pożarowski, Piotr Stramowski, Małgorzata Trofimiuk, Jakub Ulewicz, Małgorzata Witkowska, Julia Wyszyńska, Marcin Zawodziński, Agnieszka Żulewska.
34. Warszawskie Spotkania Teatralne rozpoczęły się 4 kwietnia, potrwają do 14 kwietnia. Polska Agencja Prasowa objęła festiwal patronatem medialnym. (PAP)
pj/ olz/ mlu/