Kompendium obejmujące życie, muzykę i „czas”, w jakim tworzył najsłynniejszy polski muzyk jazzowy pt. „Komeda on records” ukazuje się w kolekcjonerskim wydawnictwie Ery Jazzu.
Premiera książki odbędzie się podczas jesiennej gali Ery Jazzu. Publikacja, której autorem jest Dionizy Piątkowski, jest pierwszą, ważną próbą usystematyzowania rozleglej twórczości Krzysztofa Komedy–Trzcińskiego, wybitnego muzyka, i legendarnej postaci polskiej sceny muzycznej, którego Sextet na pierwszym jazzowym festiwalu w Sopocie w roku 1956 zapoczątkował modę na nowoczesny jazz i fascynację tym gatunkiem. To śladem Komedy poszli inni kreatorzy polskiego jazzu, by z czasem stworzyć rozległy nurt i oryginalne zjawisko określane jako Polish Jazz. Autor książki, krytyk i dziennikarz muzyczny Dionizy Piątkowski, pomysłodawca i twórca jednego z najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce, od lat zajmuje się studiami nad biografią Komedy. Efektem tego jest wydana już wcześniej monografia pt. „Czas Komedy”.
Opublikowane obecnie kompendium obejmuje życie, muzykę i czas Komedy, kompletną dyskografię - oryginalne okładki, składy i kompozycje - prawie trzysta płyt komedowskich oraz filmografię i bibliografię Komedy. Nagrania, filmy oraz publikacje przedstawiono z zachowaniem chronologii, czyli uwzględniając znaną lub domniemaną datę edycji.
W ostatnich latach ukazało się wiele publikacji o Komedzie, artysta stał się niesłychanie modnym kompozytorem i dzisiaj dyskografia nagrań Komedy jest imponująca „Stało się tak" – jak powiedział PAP autor Dionizy Piątkowski - "nie tylko poprzez wznawiane i odnajdywane archiwalne nagrania artysty, ale przede wszystkim poprzez włączanie kompozycji Komedy do kanonu jazzowych standardów i realizację albumów przez innych artystów”. Ta rozległa biblioteka nagrań Komedy, jako wykonawcy i jako kompozytora, pozwoliła zestawić dyskografię płyt, jakie autorsko nagrał pianista-kompozytor Krzysztof Komeda-Trzciński oraz ukazać ogrom komedowskich nagrań, jakie powstały w projektach innych artystów. Oficjalna, autorska dyskografia Krzysztofa Komedy obejmuje zaledwie kilkanaście płyt, które ukazały się za życia artysty i które są dokumentem koncertowych prezentacji zespołów Komedy, zapisem nagrań radiowych oraz zwartymi koncepcjami kompozytora lub rejestracją muzyki filmowej.
I właśnie głównie od prezentacji dokumentów koncertowych pochodzących z Jazz Jamboree 1960, Jazz Jamboree 1961, Jazz aus Polen’61 rozpoczyna Piątkowski opis muzycznej historii Komedy. A potem to już płyta za płytą, album za albumem – blisko trzysta pozycji - solennie i atrakcyjnie prezentuje bogatą dyskografię Komedy i artystów, którzy tworzyli własną muzykę pod wpływem Komedy i jego kompozycji.
W opracowaniu i komentarzach „Komeda on records” ujęto także nagrania i wydawnictwa skrywane dotąd w prywatnych archiwach oraz w studiach nagraniowych i taśmotekach radia. To właśnie te płyty stworzyły sporą dyskografię okolicznościowych wydawnictw oraz kompilacji.
Nieograniczoną jest – jak zaznacza Piątkowski - ogromna płytoteka uwzględniająca wydawnictwa, które powstały z inspiracji muzyką oraz kompozycjami Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. Szczególnie ważny stał się wybór płyt zrealizowanych i wydanych w Polsce oraz nagranych przez polskich artystów. W kompendium autor przedstawia także zestaw ważnych i charakterystycznych nagrań komedowskich zrealizowanych przez wybitnych muzyków jazzu i muzyki rozrywkowej.
Wydawnictwa są przedstawiane według daty edycji, co pozwoliło uchwycić chronologię premier płyt, filmów i książek oraz wiele wznowień i reedycji, wydań „pirackich” czy formalnie nie odnotowanych dotąd publikacji. Informacje faktograficzne o płytach Dionizy Piątkowski opatrzył autorskim komentarzem, który choć - jak sam zaznacza - jest subiektywną opinią entuzjasty i kolekcjonera muzyki Krzysztofa Komedy, to przynosi przecież ogrom wiedzy o muzyku i jego dziele podanej w efektownej, bardzo interesującej formie.
„Na początku lat dziewięćdziesiątych przygotowałem +Czas Komedy+ - jedną z pierwszych, zwartych publikacji na temat Krzysztofa Komedy–Trzcińskiego oraz polskiego jazzu" – wyjaśnia Dionizy Piątkowski. "Wydawało mi się wtedy, że zamykam tą książką pewien ważny etap historiografii jazzu w Poznaniu, a zwłaszcza biograficznych wątków jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych. W publikacji sprzed ćwierćwiecza znalazły się fotografie dokumentujące historię jazzu, jej nieznane epizody. Ale polscy muzycy, nie tylko jazzowi, z lubością oraz kreatywnym zaangażowaniem włączają nadal kompozycje Krzysztofa Komedy do swoich prezentacji i lista ta się imponująco rozrasta”.
Widać to także w repertuarze muzyków spoza Polski, w których repertuarze pojawiają się kompozycje Komedy, ich autorskie interpretacje a nawet całe projekty komedowskie od „Zatoczki” australijskiego saksofonisty Adama Simmonsa i „Komeda Project” Dani Perez Trio po nagrania pop-music, rocka i alternatywnej elektroniki.
W wiarygodnym portalu dyskograficznym Discogs, hasło „komeda” pojawia się ponad tysiąc trzysta razy a „rosemary’s baby” odnotowano na płytach ponad trzy i pół tysiąca razy! – podkreśla Piątkowski. W popularnej wyszukiwarce Google hasło „komeda” ma prawie cztery miliony linków, a „rosemary’s baby” ponad dwa miliony razy. Liczby te świadczą nie tylko o ogromnej popularności polskiego artysty i jego kompozycji, ale wskazują niekończącą się listę nagrań, płyt, interpretacji, pomysłów i projektów związanych z Komedą.
„Komeda on records” autorstwa Dionizego Piątkowskiego jest limitowanym wydawnictwem kolekcjonerskim Ery Jazzu. (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ dki/