Kultura i sztuka po 1989 roku

22.01.2019 aktualizacja 23.01.2019

Premiera spektaklu „Wyzwolenie: królowe” – w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu

Wrocław, 22.01.2019. Aktorzy: Klaudia Waszak (L), Justyna Antoniak (2L), Emose Uhunmwangho (C), Magda Szczerbowska-Wojnarowska (2P) i Łukasz Wójcik (P) podczas próby medialnej spektaklu „Wyzwolenie: królowe”. Fot. PAP/M. Kulczyński Wrocław, 22.01.2019. Aktorzy: Klaudia Waszak (L), Justyna Antoniak (2L), Emose Uhunmwangho (C), Magda Szczerbowska-Wojnarowska (2P) i Łukasz Wójcik (P) podczas próby medialnej spektaklu „Wyzwolenie: królowe”. Fot. PAP/M. Kulczyński

O kondycji współczesnej Polski i współczesnego artysty opowiada spektakl pt. „Wyzwolenie: królowe” w reżyserii Martyny Majewskiej, którego premiera odbędzie się w sobotę w Teatrze Muzycznym Capitol. Tekst na podstawie „Wyzwolenia” Wyspiańskiego napisała Agnieszka Wolny-Hamkało.

Jak tłumaczyła podczas wtorkowej próby medialnej reżyserka Martyna Majewska, spektakl będzie opowiadał o kondycji współczesnej Polski i współczesnego artysty. „Te dwa aspekty, ważne w +Wyzwoleniu+, są też ważne współcześnie, dla nas jako artystów próbujących działać w takich społeczno-kulturowych warunkach, w jakich teraz się znajdujemy” – mówiła reżyserka.

Dodała, że podobnie jak w dramacie Wyspiańskiego, tytułowe +wyzwolenie+ w jej spektaklu będzie wielowymiarowe. „Z jednej strony to wyzwolenie od ról społecznych, od zadań dla artysty, ale też od opresji kultury, od opresji społeczeństwa i państwa. Wszystkie te aspekty znajdziemy u Wyspiańskiego. W naszym spektaklu bardzo podkreślamy właśnie aspekt wyzwolenia się od funkcji artysty” – mówiła reżyserka.

Tekst na podstawie „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego napisała Agnieszka Wolny-Hamkało. „W spektaklu pojawiają się literalne fragmenty +Wyzwolenia+, ale była to też inspiracja na innym poziomie” – mówiła autorka tekstu. „Tematy takie jak to, czym jest polskość, jak ją postrzegamy, pluralizm naszych postaw jako Polaków, to jaki potencjał daje teatr i co możemy razem w nim zbudować - to wszystko wzięliśmy z Wyspiańskiego” – tłumaczyła.

Akcja spektaklu toczy się w Teatrze Narodowym, który przygotowuje „Wyzwolenie” Wyspiańskiego. Na casting do roli Muzy przychodzą drag queens.

Według autorki tekstu, zdanie jakie wypowiada Muza w dramacie Wyspiańskiego: „będę dzisiaj w grze cudowną, bo będę kapryśną”, stanowi kwintesencję drag queen. „Ten kaprys polega na tym, że każdy może być, kim chce. Drag queen powie, że możesz być kobietą, możesz być mężczyzną, to jest zabawa w odgrywanie; a to paradoksalnie bardzo pasuje do +Wyzwolenia+, gdzie cały czas mówi się o teatrze, o wchodzeniu i wychodzeniu z roli” – mówiła Wolny-Hamkało.

Jak dodała, spektakl dotyka też ważnych współcześnie tematów, takich jak ekologia, czy media społecznościowe.

Kostiumy i scenografię do spektaklu przygotowała Anna Haudek, a muzykę skomponował Dawid Majewski. Choreografię opracowały Magdalena Marcinkowska i Kamila Górny.

Na scenie publiczność zobaczy m.in. Justynę Antoniak, Helenę Sujecką, Emose Uhunmwangho, Klaudię Waszak, Magdę Szczerbowską-Wojnarowską, Adriana Kącę, Ceziego Studniaka i Łukasza Wójcika.

Premiera spektaklu odbędzie się w sobotę, 26 stycznia na Scenie Ciśnień Teatru Muzycznego Capitol.(PAP)

Autor: Agata Tomczyńska

Ato/ itm/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL