„Antoni Starczewski. Transpozycje” to nowa wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi dostępna w formie online. Ekspozycję poświęconą łódzkiemu artyście awangardy można oglądać za pośrednictwem portalu Digitex, który prezentuje wirtualne zbiory Muzeum.
Jak przekazała Anna Perek-Kowalska z działu promocji Muzeum Włókiennictwa, z okazji dwudziestej rocznicy śmierci Antoniego Starczewskiego przygotowało ono - we współpracy z Fundacją Signum - multimedialną prezentację, która opowiada o niezwykłej drodze twórczej tego artysty, ukazując ewolucję myśli i procesu formowania się spójnej wykładni filozoficznej.
"Antoni Starczewski to niezwykle oryginalny twórca. Na każdym polu działalności artystycznej widać wyraźnie, że podążał drogą wyznaczoną własnymi przemyśleniami, a aktualne prądy w sztuce miały dla niego znaczenie drugoplanowe. Zagadnienie transkrypcji języka jednego medium w drugie było inspiracją dla licznych poszukiwań formalnych, czego znakomitym przykładem są tkaniny znajdujące się w naszej kolekcji. Gdy w Polsce w owym czasie święciła tryumfy tkanina eksperymentalna, prace Starczewskiego zaskakiwały konceptualnym podejściem oraz perfekcją tradycyjnego warsztatu. Takie rozumienie medium tkaniny jest świadectwem niezależności twórczego myślenia" – podkreśliła główna kuratorka Muzeum Włókiennictwa Marta Kowalewska.
Antoni Starczewski (1924-2000) to jeden z najciekawszych artystów łódzkiego środowiska lat powojennych, który - zdaniem kuratorów wystawy Marty Kowalewskiej i prezesa Fundacji Signum Grzegorza Musiała - nie tylko tworzył oryginalne dzieła, ale niejednokrotnie w swojej działalności wyprzedzał światowe nurty i działania artystyczne.
Uzyskiwał nagrody na najbardziej prestiżowych konkursach artystycznych na całym świecie - i to w wielu dziedzinach sztuki - m.in. Concorso Internationale delia Ceramica w Faenze, Biennale Internazionale delia Grafica we Florencji, Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie, Międzynarodowym Biennale Grafiki w Tokio. Jego wystawy indywidualne mogli oglądać Włosi, Francuzi, Szwajcarzy, Anglicy, Niemcy, Argentyńczycy, był też stypendystą rządu francuskiego.
Prace realizował w różnych mediach: ceramice, grafice, tkaninie, tworzył również projekty in situ. Eksplorował obszary sztuk wizualnych, muzyki, języka. Źródłem inspiracji była dla niego powtarzalność znaków i symboli. Zafascynowany ideą transpozycji języka z jednego medium w drugie, badał możliwości różnych środków wyrazu. Stworzył własny alfabet form i przenosił go na projekty, bazujące na rytmie. W ten sposób powstawały wizualne partytury. Powtarzalność znaków i symboli była dla niego źródłem licznych inspiracji i nadawała kierunek poszukiwaniom, niezależnie od tworzywa, w którym prace były wykonywane.
Cyfrowa wystawa prezentuje zdjęcia prac artysty: gobelinów, grafik, monumentalnych realizacji ceramicznych, instalacji z wykorzystaniem porcelanowych warzyw i owoców oraz obiektów ready made. Zaprezentowane realizacje w większości pochodzą ze zbiorów Muzeum Włókiennictwa oraz kolekcji prywatnej. Ważną częścią wystawy są zdjęcia archiwalne przedstawiające niezachowane monumentalne ceramiczne kompozycje zaprojektowane i wykonane dla Teatru im. Jaracza i Izby Rzemieślniczej w Łodzi.
Uzupełnieniem wystawy będzie udostępniony wkrótce na stronie www.cmwl.pl ebook – dwujęzyczny bezpłatny katalog zawierający teksty krytyczne cenionych historyków sztuki oraz badaczy. Wystawa jest dostępna na portalu Digitex (www.digitex.cmwl.pl), prezentującym wirtualne zasoby Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Wystawa jest drugim etapem kontynuacji zadania realizowanego w latach 2017-19 w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Kultura cyfrowa". Prace objęły rozbudowanie katalogu cyfrowych zasobów CMWŁ o wizerunki 400 obiektów wraz z metadanymi i opisami popularnonaukowymi.(PAP)
autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ pat/