W 2023 r. w przedstawieniach, koncertach zorganizowanych przez teatry i instytucje muzyczne uczestniczyło 12,3 mln widzów i słuchaczy, czyli o 31,7 proc. więcej w porównaniu z 2022 r. - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.
GUS opublikował w czwartek informację nt. działalność teatrów i instytucji muzycznych w 2023 r.
„W 2023 r. teatry i instytucje muzyczne wystawiły 59 tys. przedstawień i koncertów, których widzami lub słuchaczami było 12,3 mln osób. Odbyło się 798 premier. Teatry i instytucje muzyczne miały w repertuarze 5 tys. tytułów przedstawień i koncertów” - podano.
12,3 mln widzów i słuchaczy wydarzeń zorganizowanych przez teatry i instytucje muzyczne oznacza wzrost frekwencji o 31,7 proc. w porównaniu z 2022 r.
Z danych GUS wynika, że „najwięcej widzów i słuchaczy odnotowano w teatrach i instytucjach muzycznych województwa mazowieckiego – 4 mln osób (ponad 3 razy więcej niż w kolejnym pod względem liczby widzów i słuchaczy województwie małopolskim)”. Najmniej widzów i słuchaczy uczestniczyło w przedstawieniach i koncertach w teatrach i instytucjach muzycznych województwa lubelskiego (144,4 tys.)” - napisano.
Działalność sceniczną prowadziło 207 teatrów i instytucji muzycznych, w tym 182 posiadające własny zespół artystyczny. Najwięcej teatrów i instytucji muzycznych działało w województwie mazowieckim (41) i małopolskim (29), a najmniej w województwach: lubuskim, opolskim, podkarpackim i świętokrzyskim (po 4).
Na 369 scenach w Polsce odbyło się łącznie 59 tys. przedstawień i koncertów.
GUS podał, że „do sektora publicznego należało 83,6 proc. teatrów i instytucji muzycznych”. „Dla 93,1 proc. podmiotów publicznych organizatorem były jednostki samorządu terytorialnego” - czytamy.
Teatry i instytucje muzyczne miały w repertuarze 5 tys. tytułów przedstawień i koncertów, z których 798 miało charakter widowisk premierowych (645 w teatrach dramatycznych i lalkowych, 153 – w teatrach muzycznych).
Zgodnie z danymi Urzędu „blisko 1/3 wszystkich przedstawień i koncertów skierowana była do dzieci i młodzieży, z których większość (55,6 proc.) miała charakter szkolnych audycji muzycznych”. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ miś/