Pięcioro młodych reżyserów będzie rywalizować na spektakle w walce o Laur Konrada podczas XXI Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”, który odbędzie się w Katowicach w dniach 21–27 listopada.
"Od kilku lat ja i moi współpracownicy mamy poczucie, że jesteśmy świadkami pojawienia się nowego języka teatralnego. Dobitnie świadczą o tym spektakle zaproszone do tegorocznej edycji festiwalu. Nasza publiczność, która ogląda przedstawienia teatralne goszczące na +Interpretacjach+ od pierwszej edycji, czyli od roku 1998 pewnie też dostrzeże i doceni te zmiany. Być może staną się one też powodem do jakiejś szerszej dyskusji" – powiedział w czwartek dyrektor artystyczny festiwalu od 2018 roku, dramaturg, reżyser i historyk sztuki Ingmar Villqist.
Siedem festiwalowych dni będzie podsumowaniem dwóch ostatnich sezonów na polskich scenach teatralnych, również teatru telewizyjnego i teatru radiowego. O najważniejszą nagrodę festiwalu, czyli o Laur Konrada – nazwaną tak na cześć patrona "Interpretacji" Konrada Swinarskiego – będzie walczyć pięcioro reżyserów, którzy debiutowali nie dawniej niż 10 lat temu.
Będą to: Jagoda Szelc ze spektaklem "Maszyna" według scenariusza napisanego wspólnie z Martą Keil i we współpracy z zespołem aktorskim z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, Michał Telega ze spektaklem "Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce" według autorskiego scenariusza z Teatru Barakah w Krakowie, Wiktor Bagiński ze spektaklem "Serce" według scenariusza napisanego wspólnie z Martyną Wawrzyniak z TR Warszawa, Jakub Skrzywanek ze spektaklem "Śmierć Jana Pawła II" z dramaturgią Pawła Dobrowolskiego z Teatru Polskiego w Poznaniu oraz Damian Josef Neć ze spektaklem "Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy" według autorskiego scenariusza z Teatru Żydowskiego w Warszawie.
Pula nagród w konkursie to 55 tys. zł. Spektakle oceniać będzie pięciu jurorów. Każdy z nich dysponować będzie jedną piątą tej sumy, czyli 11 tys. zł, którą przekaże – według własnego uznania – najlepszemu reżyserowi. Jurorzy ogłoszą swoje decyzje przed publicznością podczas finału festiwalu. Kto zdobędzie minimum trzy głosy, wyjedzie z Katowic z Laurem Konrada. Swoje nagrody przyzna również publiczność.
Spektakle będą prezentowane w salach Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów, Teatrze Korez, Pałacu Młodzieży oraz w Młodzieżowym Domu Kultury Bogucice-Zawodzie.
W dwóch dodatkowych konkursach oceniani będą reżyserzy spektakli telewizyjnych i słuchowisk radiowych. Konkurs spektakli telewizyjnych to w tym roku pięć tytułów zrealizowanych w 2021 i 2022 r. w ramach cyklu Teatroteka – autorskiego projektu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Są to: "Czy wiesz, kto mieszka pod 8?" Szymona Jachimka w reżyserii Sebastiana Drożaka, "Jamajka" Malwiny Chojnackiej w reżyserii Bartosza Paducha, "Polowanie" Ishbel Szatrawskiej w reżyserii Julii Ruszkiewicz, "Prawdopodobnie ciało stałe" Magdaleny Siwik w reżyserii Katarzyny Sikorskiej i "Siostry" Rafała Wojasińskiego w reżyserii Pawła Wróbla.
W konkursie słuchowisk teatralnych znalazło się także pięć tytułów, które miały premiery w 2022 roku. Są to słuchowiska Teatru Polskiego Radia: "Wycinanka z Szymborskiej" według scenariusza i w reżyserii Aleksandry Głogowskiej, "Samobójstwo samotności" Nedy Neżdany w adaptacji i reżyserii Jana Hussakowskiego, "Czarny poemat" Władysława Broniewskiego w adaptacji i reżyserii Anny Szamotuły, "Kontrakt" Sławomira Mrożka w adaptacji i reżyserii Przemysława Wyszyńskiego i "Parawan" Andrzeja Strzeleckiego w reżyserii Rafała Zawieruchy. Pula nagród w tych dwóch konkursach wynosi 20 tys. zł.
Zaplanowaną na 26 listopada galę rozdania nagród poprzedzi spektakl mistrzowski. Będzie to "Imagine" - najnowsze dzieło Krystiana Lupy. Jego premiera odbyła się w kwietniu tego roku w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Przedstawienie jest koprodukcją Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz Teatru Powszechnego w Łodzi. To artystyczna podróż do świata kontrkultury, czasów tożsamościowej i kulturowej rewolucji przełomu lat 60. i 70 XX wieku.
Spektakl zostanie zaprezentowany dwukrotnie – 26 i 27 listopada - na scenie Teatru Śląskiego. (PAP)
autorka: Anna Gumułka
lun/ pat/