Tańce Śmierci, dramat liturgiczny "Ludus Danielis" z XIII wieku, poezja mistyczna i muzyka czasów krucjat znajdą się w programie XXIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni”. Festiwal rozpocznie się w niedzielny wieczór w Jarosławiu.
Jest to jeden z największych tego typu festiwali w Europie.
W koncercie otwierającym imprezę publiczność zgromadzona w kościele św. Mikołaja w Jarosławiu usłyszy Tripudium Mortis, czyli Tańce Śmierci. Wykona je czeski zespół Ritornello pod przewodnictwem Michaela Pospisila.
Jak wyjaśnił artysta, śmierć to najbardziej oczywisty element życia, który – według niego - nie zawsze musi byc´ przeciwieństwem życia; śmierć może i powinna byc´ aktem miłości.
„Podobnie jak w niektórych kulturach matki rodzą swoje dzieci, wprowadzają je na świat przy wtórze tańca, tak i barokowy człowiek na tamten świat odchodził tanecznym krokiem. Nie ukrywał rodzących i umierających za szpitalnymi parawanami, ale stawiał śmierć pośrodku życia, a dzięki temu osiągał perspektywę dalszego ciągu. I śmiał się nawet ze swojej śmierci” – zauważył Pospisil.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w sierpniu. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków.
W ramach festiwalu, który odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia, publiczność wysłucha łącznie 7 koncertów. Odbywać się one będą wieczorami w świątyniach Jarosławia, w tym także w cerkwi. Wystąpią w nich artyści z Polski, Włoch, Szwajcarii, Czech, Syrii.
Jak poinformował Szczepan Maziarek ze Stowarzyszenia „Muzyka Dawna”, organizatora festiwalu, tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie „Wiek XIII”. Jak wyjaśnił, trzynaste stulecie było dla Europy czasem przełomowym.
„Chodzi tu raczej o pretekst do przedstawienia muzycznych aspektów różnych zjawisk, które w owym czasie się wydarzyły, lub też takich, których źródłowy impuls wtedy właśnie miał miejsce” – zauważył dyr. artystyczny festiwalu Maciej Kaziński.
Dodał, że wiek XIII to okres zmian, „fermentu” kulturalnego, intelektualnego i duchowego. To wtedy zaczęto w nowy sposób myśleć i opisywać świat. Pojawiły się wówczas nowe zakony, ale i głoszono herezje. To także czas krucjat i spotkań ze światem Orientu.
W programie festiwalu, który potrwa do kolejnej niedzieli, 30 sierpnia, znajdzie się jeszcze m.in. koncert słynnego włoskiego zespołu Ensemble Micrologus, który używa wiernych kopii instrumentów średniowiecznych, kostiumów i scenografii. Grupa, która przed jarosławską publicznością wystąpi już po raz kolejny, tym razem wykona laudy franciszkańskie, czyli pieśni ludu śpiewane na chwałę Boga. Autorstwo gatunku przypisuje się św. Franciszkowi z Asyżu.
Miłośnicy muzyki dawnej będą mieć okazję posłuchać arabskich pieśni czasów krucjat i poezji mistycznej w wykonaniu syryjskiej grupy Al Kindi. Zespół wykona kilka suit wokalnych i instrumentalnych.
Finałowym przedsięwzięciem tegorocznego festiwalu będzie wykonanie XIII-wiecznego dramatu liturgicznego „Ludus Danielis” (Gra o Proroku Danielu). Korzenie tego gatunku sięgają pierwszych wieków chrześcijaństwa. Dzieło wykona Schola Teatru Wiejskiego „Węgajty” wraz z uczestnikami chóru festiwalowego, którzy przez cały czas festiwalu będą zgłębiać utwór na warsztatach.
„Ludus Danielis”, uznane za arcydzieło muzyki średniowiecznej i jednocześnie sztuki dramatycznej, to historia starotestamentowa, a jej fabuła zaczerpnięta została z Księgi Daniela. Oparta jest na motywach uczty Baltazara i wrzucenia Daniela do jaskini lwów. Historia opatrzona muzyką zachowała się w rękopisie przechowywanym w londyńskim British Museum, a ułożona została przez młodzieńców ze szkoły katedralnej w Beauvais.
W czasie festiwalu nie zabraknie, będących stałym punktem imprezy, wykładów, dyskusji, liturgii oraz tańców przy muzyce tradycyjnej w Klubie Festiwalowym.
Będą także warsztaty poświęcone Laudariuszowi z toskańskiej Kortony. Jest to jeden z najciekawszych rękopisów muzyki średniowiecznej, zawierający zbiór pieśni religijnych w języku włoskim, czyli laud, odnoszących się do życia Chrystusa oraz świętych. Warsztaty zakończy muzyczny udział uczestników w Nocnym Czuwaniu.
Imprezę zakończy w niedzielę rano uroczysta msza święta gregoriańska, w której o oprawę muzyczną zadba także chór festiwalowy.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w sierpniu. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków. Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.
Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie „Muzyka Dawna”, które powstało w Jarosławiu w 1995 roku. Tworzą je przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Obok innych działań Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.
Agnieszka Pipała(PAP)
api/ ann/