Epoka nowożytna

19.12.2012 aktualizacja 19.07.2016

Zaprezentowano nowy wystrój malarski w Pałacu pod Blachą

Nowy wystrój malarski sieni i klatki schodowej Pałacu pod Blachą, wykonany techniką imitującą wyłożenie ścian kamieniem, o barwie jasnego piaskowca o lekko zielonkawym odcieniu, został zaprezentowany w środę podczas spotkania w Pałacu.

"Zakończyliśmy prace przy rekonstrukcji wystroju sieni i klatki schodowej Pałacu pod Blachą. Jest to, można powiedzieć, ostatni akt prac rewaloryzacyjnych przy tej budowli, które zaczęliśmy już siedem lat temu. Dokonaliśmy gruntownego remontu całego Pałacu, a dzięki środkom unijnym mogliśmy zakres tych prac znaczenie poszerzyć, łącznie z budową specjalnej konstrukcji magazynowej pod dziedzińcem. Udało nam się wykonać także prace konserwatorskie związane z odtworzeniem apartamentów ks. Józefa Poniatowskiego oraz właśnie wystroju malarskiego sieni i klatki schodowej" - mówił dyrektor Zamku Królewskiego Andrzej Rottermund. Pałac pod Blachą stanowi część kompleksu zamkowego.

Autorem projektu rekonstrukcji jest Jacek Czeczot-Gawrak, dyrektor pracowni Studio - Architektura i Wnętrza, który w ramach przygotowań zbadał wnętrza XVIII-wiecznych pałaców w Dobrzycy, Małej Wsi i Lubstroniu, projektowanych przez słynnego architekta doby klasycyzmu – Stanisława Zawadzkiego.

"Zakończyliśmy prace przy rekonstrukcji wystroju sieni i klatki schodowej Pałacu pod Blachą. Jest to, można powiedzieć, ostatni akt prac rewaloryzacyjnych przy tej budowli, które zaczęliśmy już siedem lat temu. (...) Udało nam się wykonać także prace konserwatorskie związane z odtworzeniem apartamentów ks. Józefa Poniatowskiego oraz właśnie wystroju malarskiego sieni i klatki schodowej" - mówił dyrektor Zamku Królewskiego Andrzej Rottermund.

Jak podkreślała szefowa realizacji malarskiej projektu Anna Kozłowska z pracowni Studio Architektura i Wnętrza, założenie było takie, by powrócić do dekoracji wnętrza z XVIII wieku. "Czyli do podziału na bonie, +umieszczane+ na powierzchni +płytki+, imitujące wyłożenie ściany kamieniami. Normalnie było to robione techniką fresku - na mokro i na sucho. Jednak tutaj, korzystając ze współczesnych zdobyczy techniki, został położony podkład z fakturą, która imituje powierzchnię tynku, daje szorstkość. Jednocześnie pozwala malować zarówno na gładko, jak i w technice fresku al secco, czyli na gotowym suchym tynku (w tym przypadku na podłożu fakturalnym). Maluje się pigmentem i wodą i utrwala szkłem wodnym" - tłumaczyła Kozłowska.

Zaznaczyła, że jest to technika, którą można stosować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Jest także dużo odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, można ją czyścić, a warstwa podkładowa jest wykonana z bardzo twardej farby fasadowej, trudnej do porysowania, więc doskonałej do wnętrza obiektu użyteczności publicznej. "Efekt optyczny tej techniki jest bardzo zbliżony do fresku. Jest to zresztą podobnie tworzone, z odzwierciedleniem natury. Wszystkie cienie są malowane w sposób półprzezroczysty, a światła - kryjąco, bo odbija je naturalne (bądź sztuczne) oświetlenie" - opowiadała szefowa realizacji malarskiej.

Prace objęły sień główną oraz klatkę schodową prowadzącą na pierwsze piętro, gdzie znajdują się apartamenty. "Ponieważ tego typu technika odtwarzała wyłożenie kamieniem, wybraliśmy barwę jasnego piaskowca o lekko zielonkawym odcieniu. Łącznie nasze prace, bo miałam jeszcze ośmiu pomocników malarskich, trwały ok. czterech miesięcy i objęły ok. 300 mkw." - podsumowała Kozłowska.

Pałac pod Blachą, znajdujący się bezpośrednio u podnóża Zamku Królewskiego, stanowi integralną część kompleksu zamkowego. Zbudowany został w latach 1720-1730 według projektu Jakuba Fontany dla Jerzego Dominika Lubomirskiego. Swoją nazwę zawdzięcza położonemu wtedy pokryciu dachu. Przebudowywany i rozbudowywany przez kolejnych właścicieli budynek przetrwał II wojnę światową; podczas wojny spłonął dach i zniszczono wnętrza. Od 1949 r. mieścił biura, m.in. budowniczych Trasy W-Z, a później Urzędu Naczelnego Architekta Warszawy. W 1989 r. przekazany został Zamkowi Królewskiemu. W skrzydle południowym ulokowano zbiór kobierców wschodnich z kolekcji Teresy Sahakian. Fundacja Teresy Sahakian wsparła również finansowo powstanie nowego wystroju malarskiego sieni i klatki schodowej Pałacu. (PAP)

akn/ abe/ tpo/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL