Asocjacje i ekspresje wokół malarstwa Konrada Krzyżanowskiego to temat wystawy, którą od piątku będzie można oglądać w Muzeum Pałac Herbsta w Łodzi. Będzie to pierwsza od wielu lat monografia artysty tworzącego na przełomie XIX i XX wieku.
"Wystawa będzie z pewnością pierwszą w XXI wieku monografią twórczości Konrada Krzyżanowskiego. Zaprezentowanych zostanie około 70 prac – również autorstwa artystów z kręgu Krzyżanowskiego, m.in. jego żony Michaliny, Ferdynanda Ruszczyca i Stanisława Kazimierza Ostrowskiego. Będzie też czasopismo +Chimera+ z początku XX wieku, do którego winiety tworzył Krzyżanowski" – podkreśliła Karolina Drożdż z Muzeum Sztuki w Łodzi, którego filią jest Pałac Herbsta.
Według organizatorów ekspozycji malarstwo Krzyżanowskiego (1872-1922) jest mało znane i pozostaje wciąż niedocenione, tymczasem był on jednym z barwniejszych twórców warszawskiego środowiska artystycznego początku XX wieku. Wystawa w Pałacu Herbsta ma być próbą eksplikacji twórczości malarza i skonfrontowania jej z atmosferą początku minionego stulecia.
Krzyżanowski przeszedł do historii jako przedstawiciel wczesnego ekspresjonizmu, m.in. twórca nastrojowych portretów kobiet. W Łodzi będzie można zobaczyć m.in. portret żony artysty z kotem czy namalowany w dworku na Wołyniu obraz przedstawiający Michalinę Krzyżanowską i jej matkę oraz inne wizerunki kobiet, wyróżniające się niezwykłą nastrojowością.
"Pozostając wierny bardzo wcześnie wypracowanemu stylowi, ewoluował w jego ramach, niezwykle subtelnie balansując na granicy późnego, młodopolskiego symbolizmu. Stopniowo wprowadzał do swojej twórczości echa dopiero przebłyskującego na gruncie polskim ekspresjonizmu. Składowymi jego sztuki od początku był nie tylko silny ładunek emocjonalny, ale również bardzo wyrazisty, natychmiast rozpoznawalny styl" – przekazała w opisie ekspozycji jej kuratorka Maria Milanowska.
Istotnym aspektem artystycznego życiorysu Krzyżanowskiego były jego przyjaźnie z twórcami związanymi z czasopismem Chimera oraz działalność pedagogiczna – m.in. w II Rzeczypospolitej współtworzył prywatną szkołę sztuk pięknych w Warszawie, przyczyniając się do rozwoju nowoczesnego malarstwa polskiego.
Dzieła, które od piątku prezentowane będą w Pałacu Herbsta pochodzą ze zbiorów piętnastu polskich muzeów, m.in. Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Muzeum Śląskiego w Katowicach oraz z kolekcji prywatnych. Wystawa będzie dostępna do 1 września.(PAP)
autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ pat/