Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych inauguruje w sobotę cykl projekcji i rozmów poświęconych pracy autorów zdjęć filmowych pt. „Sztuka Widzenia” – poinformowała PAP Eliza Łukomska z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA).
"Sobotnie spotkanie w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym będzie poświęcone Witoldowi Sobocińskiemu, a wśród zaproszonych gości znaleźli się, m.in. Daniel Olbrychski, Michał Sobociński i Piotr Sobociński jr." - napisała Łukomska w informacji przesłanej PAP.
Projekt cyklu "Sztuka Widzenia" powstał we współpracy z FINA.
Jak wyjaśniła Łukomska, celem spotkań jest "promocja polskiej sztuki filmowej, twórczości autorów zdjęć i prezentowanie szerokiej publiczności tajników pracy operatorów filmowych". Cykl "Sztuka widzenia" zostanie rozpoczęty projekcją zrekonstruowanej wersji filmu "Wszystko na sprzedaż" w reżyserii Andrzeja Wajdy ze zdjęciami Witold Sobocińskiego. Gośćmi spotkania będą najlepsi polscy operatorzy filmowi: Piotr Sobociński, Michał Sobociński, Arkadiusz Tomiak oraz goście specjalni - aktorzy Daniel Olbrychski i Witold Holtz.
Rozmowę po projekcji poprowadzi filmoznawczyni i krytyk filmowa dr hab. Katarzyna Taras.
"Celem cyklu +Sztuka widzenia+ jest edukacja widza w zakresie pogłębionego zrozumienia wszystkich pięter znaczeniowych dzieła filmowego i dostarczenie mu odpowiednich narzędzi do analizy warstwy wizualnej. Edukacyjny cel będzie realizowany zarówno w odniesieniu do aspektów artystycznych analizowanych dzieł, jak i zagadnień technologicznych" - podkreśliła pomysłodawczyni cyklu spotkań Irena Gruca-Rozbicka.
Fabuła filmu "Wszystko na sprzedaż" koncentruje się na motywie poszukiwania zaginionego bez wieści aktora, który nie zjawił się na planie w czasie realizacji filmu. "Ela – żona aktora – oraz Beata – żona reżysera i dawna miłość aktora – starają się go odnaleźć. W trakcie poszukiwań do ekipy dociera wiadomość, że zginął, wyskakując z pędzącego pociągu. Aby dokończyć film, reżyser angażuje przyjaciela zmarłego, Daniela, który mimo wahań i oporów decyduje się zagrać. W efekcie i on porzuca plan zdjęciowy. Film jest nie tylko hołdem złożonym wielkiej legendzie polskiego kina – Zbigniewowi Cybulskiemu, ale także znakomicie uchwyconym portretem zbiorowym środowiska filmowego, w którym wszystko jest na sprzedaż, bo wszystko może służyć jako materiał do nowego filmu" - czytamy w streszczeniu filmu.
"+Wszystko na sprzedaż+ (1969), w którym Witoldowi Sobocińskiemu udało się to, co niemożliwe (i jak tu pisać o operatorach nie używając określenia alchemia?) – złapać na gorącym uczynku czas żałoby, tęsknoty, a potem godzenia się, że przecież nikt nie jest niezastąpiony. I to w filmie fabularnym. Te nieostre pierwsze plany, kierowanie uwagi widza na to, co dalej, głębiej, gdzieś na krawędzi kadru... Mam wrażenie, że to +Wszystko na sprzedaż+ z roku na rok jest coraz bardziej aktualne, a na pewno coraz mi bliższe" – napisała w felietonie dla Camerimage Katarzyna Taras, kuratorka cyklu "Sztuka Widzenia".
Obowiązują bezpłatne wejściówki rozdawane w warszawskiej siedzibie FINA (ul. Wałbrzyska 3/5) od godziny 15.30 (jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki). Liczba miejsc jest ograniczona. Początek projekcji i spotkania o godz. 16.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/aszw/