Rzeźbiarka i scenografka Anna Chadaj została uhonorowana Nagrodą im. Teresy Roszkowskiej, przyznawaną przez Fundację im. Leona Schillera i Polski Ośrodek ITI – poinformowała PAP Elżbieta Baniewicz, reprezentująca jury.
"Projekty i realizacje scenograficzne Anny Chadaj wyróżniają się ogromną kulturą i urodą plastyczną, umiejętnością kreowania na scenie odrębnych światów i rzeczywistości, będących fundamentem inscenizacji spektakli, głębokim rozumieniem teatru i potrzeb widowni" - wskazało jury w przesłanym PAP komunikacie.
Zdaniem jury, "kreacje scenograficzne Anny Chadaj wyróżniają się odrębnością i rozpoznawalnym stylem plastyki teatralnej, a artystka kontynuuje najlepsze tradycje scenograficzne teatru polskiego, będąc równocześnie zorientowana w osiągnięciach współczesnej sztuki teatralnej".
W skład jury wchodzą: Elżbieta Baniewicz, Zofia de Inez, Agnieszka Koecher-Hensel, Paweł Dobrzycki, Jarosław Kilian, Henryk Rogacki i Maciej Wojtyszko.
Anna Chadaj studiowała na Wydziale Rzeźby oraz Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 r. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, w operach oraz teatrach lalek.
Jest autorką kostiumów do ceremonii otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Do bardziej znaczących jej realizacji należą: opracowane z Konradem Imielą w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu spektakle: "Trzej Muszkieterowie" (kostiumy), "Rat Pack, czyli Sinatra z kolegami", "Trzy wesołe krasnoludki" J. Brzechwy oraz spektakl dyplomowy Studium Muzycznego przy Teatrze Capitol.
Ponadto scenograficznie zrealizowała m.in. "Tempus Fantasy" w choreografii Jacka Gębury, "Zaczarowane podwórko" - spektakl baletowo-taneczny w reż. Jacka Gębury, "Umwuka wg W. Tochmana" w reż. Jana Naturskiego - uhonorowane wyróżnieniem za najlepszą scenografię sezonu teatralnego 2013/2014 wg portalu teatralnego Teatr dla Was.
Do przedstawień w reżyserii Michała Kotańskiego projektowała kostiumy, m.in. do "Poskromienia złośnicy", "Świętoszka", "Dziejów grzechu", "Don Juana".
Z reżyser Ewą Piotrowską zrealizowała spektakle - m.in.: "Kopciuszka", " Opowieść wigilijną". Z Robertem Drobniuchem opracowała, m.in.: "Amelkę", "Bóbr i Król na dachu", "Sklep z zabawkami". Zaprojektowała też scenografię i kostiumy do "Ich czworo" w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.
Nagroda przyznawana jest w cyklu dwuletnim od roku 1997 przez Fundację im. Leona Schillera i Polski Oddział Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI). Została ustanowiona dla uczczenia pamięci Teresy Roszkowskiej.
Honorowani nagrodą są młodzi scenografowie, którzy zaznaczyli już swe wyróżniające miejsce w sztukach widowiskowych. Wśród wcześniejszych laureatów są m. in. Martyna Kander, Szymon Gaszczyński, Anita Burdzińska, Magdalena Maciejewska i Dorota Kołodyńska.
"Sprawą wartą podkreślenia jest to, iż wszyscy laureaci poprzednich edycji Nagrody im. Teresy Roszkowskiej znakomicie rozwinęli w latach następnych swe kariery artystyczne, że dziś są polskimi czołowymi scenografami" - poinformował PAP Marek Kulesza, prezes Fundacji im. Leona Schillera.
Patronka nagrody Teresa Roszkowska (1904-92) była wybitną polską malarką i scenografem. W latach 1924-28 studiowała w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego; jednocześnie uczęszczała do Konserwatorium Muzycznego. W 1929 r. wstąpiła do utworzonego przez uczniów Pruszkowskiego ugrupowania Szkoła Warszawska; uczestniczyła we wszystkich wystawach grupy w kraju i za granicą.
Od 1930 r. organizowała wystawy indywidualne własnych prac, m.in. w Paryżu, Genui, Brukseli, Bostonie, ponownie w Paryżu w 1937 r., gdzie zdobyła Grand Prix sztuki dekoratorskiej.
Podczas okupacji współorganizowała podziemie artystyczne. Po wojnie współpracowała z Edmundem Wiercińskim, w tym w 1946 r. przy sztuce "Elektra" wystawionej w Teatrze Wojska Polskiego w Łodzi. W 1978 r. opracowała "Zemstę" reżyserowaną przez Kazimierza Dejmka. Po 1978 r. poświęciła się wyłącznie malarstwu.
W październiku 1992 r. została zamordowana w swoim domu na Saskiej Kępie. Sprawców zabójstwa nie ujęto. (PAP)
autor: Anna Bernat
abe/ pat/