Balet „Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego w choreografii węgierskiego twórcy Youriego Vamosa to przedświąteczna premiera Opery Wrocławskiej. Spektakl oparty jest zarówno na słynnej baśni E.T.A. Hoffmana, jak i „Opowieści wigilijnej” Charlesa Dickensa. Premiera – 6 grudnia.
„Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego, którego libretto oparte jest na kanwie bajki E.T.A. Hoffmana, to jedna z ikon klasycznego repertuaru baletowego. Jego premiera odbyła się w grudniu 1892 roku w petersburskim Teatrze Maryjskim.
Reżyser i choreograf spektaklu Youri Vamos wzbogacił libretto o dodatkową warstwę fabularną z „Opowieści Wigilijnej” Charlesa Dickensa. Węgierski artysta będzie pracował w Polsce po raz pierwszy.
Podczas piątkowej konferencji prasowej Joanna Szymajda, kierownik baletu Opery Wrocławskiej zwróciła uwagę, że wprowadzenie literatury do klasycznego libretta baletowego jest charakterystyczną cechą twórczości węgierskiego choreografa.
W inscenizacji Vamosa historia z I aktu osadzona jest w atmosferze XIX-wiecznego Londynu Dickensa. W spektaklu pojawi się wiele nowych postaci, sceny teatralne i pantomimy. "Kompozycja muzyczna Czajkowskiego jest bardzo bogata i uznałem, że można w niej umieścić dużo więcej treści” - tłumaczył choreograf.
"Gdy rozpoczynaliśmy pracę nad spektaklem stwierdziliśmy, że nie chcemy po prostu powtarzać wersji znanej od stu lat. Zdecydowaliśmy się więc rozwinąć trochę fabułę, choć pojawiło się pytanie, czy nie pójdziemy za daleko. Jak wiadomo, twórczość artystyczna nie ma dna, nie ma głębi, której można dotknąć. Tak samo muzyka pozostawia duży obszar do interpretacji, a ja chciałem tę sztukę zrealizować tak, żebym sam mógł się w niej odnaleźć” – mówił choreograf.
"To czego dokonał Piotr Czajkowski dla muzyki baletowej to historia niebywała. Dostajemy utwór, który jest muzycznie samodzielny, który z powodzeniem można wykonywać jako suitę, jak i właściwie w całości jako muzykę więcej niż broniącą się, ale dającą bardzo dużo satysfakcji także na estradzie filharmonicznej. W ten sposób Czajkowski otworzył drogę dla takich kompozytorów jak Prokofjew, czy Strawinski” – mówił dyrygent Adam Banaszak.
Zdaniem dyrygenta o popularności partytury „Dziadka do Orzechów”, poza niezwykłą melodyjnością i narracyjnym potencjałem, decyduje jeszcze jeden aspekt – sentyment. "Dla wielu +Dziadek do Orzechów+ to pierwszy spektakl baletowy czy teatralny oglądany w dzieciństwie, na dodatek tradycyjnie grany przed świętami Bożego Narodzenia. Właściwie w każdym miejscu na świecie +Dziadek do Orzechów+ grany jest wtedy bez limitu” – stwierdził.
Premiera spektaklu odbędzie się 6 grudnia. (PAP)
autor: Agata Tomczyńska
ato/ agz/