Samorząd gminy Oświęcim unieważnił przetarg na dokończenie drogi odsuwającej ruch samochodów od zabytkowej bramy głównej byłego niemieckiego obozu Auschwitz II -Birkenau. Wójt Mirosław Smolarek zapowiedział we wtorek, że zostanie on powtórzony.
Przetarg został unieważniony, gdyż nie udało się przeprowadzić transmisji z otwarcia ofert. „Nie wiemy, dlaczego tak się stało, ale bardzo żałujemy, bo wpłynęło kilka ofert” – powiedział Smolarek.
Wójt zapewnił, że gmina chce dokończyć budowę drogi. Dodał, że kolejny przetarg zostanie ogłoszony najprawdopodobniej z początkiem przyszłego tygodnia.
Wykonawca będzie miał za zadanie dokończyć budowę chodników i ścieżki rowerowej, a także zjazdów, posadzić zieleń oraz wykonać oznakowania drogowe i zamontować oświetlenie. Prace powinny zostać zakończone do jesieni br.
Sama droga jest już przejezdna od zimy.
Wcześniej ruch kołowy przebiegał wzdłuż wschodniego ogrodzenia byłego obozu, a szosa była oddalona od niego zaledwie o kilkanaście metrów. Przy historycznej bramie głównej, uznawanej za jeden z symboli Miejsca Pamięci, znajdowało się skrzyżowanie.
Nowa droga odsunęła ulicę Ofiar Faszyzmu od poobozowego ogrodzenia. Rozpoczyna się w pobliżu południowo-wschodniego krańca byłego obozu i kończy nieopodal północno-wschodniego rogu miejsca pamięci. Od bramy będzie ją dzieliło w prostej linii ok. 150 m.
Długość nowej drogi wynosi ok. 1 km. Poprawiła ona nie tylko bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale także układ komunikacyjny w sołectwie Brzezinka. Gmina starała się jak najszybciej uruchomić tę drogę z uwagi na rocznicę wyzwolenia Auschwitz, która przypadała 27 stycznia br. Główna uroczystość, z udziałem reprezentantów kilkudziesięciu państw, odbywała się przy historycznej bramie obozowej.
Prace budowlane trwały ponad rok. Droga miała zostać oddana do użytku z końcem listopada, ale na finiszu pojawiły się problemy z wykonawcą. Samorząd rozwiązał umowę i wyszukał firmę, która dokończyła zadanie na tyle, by nowa droga była przejezdna. Postanowiono, że prace zostaną dokończone w br.
Perturbacje z dokończeniem budowy drogi odbiły się w kosztach, które przekroczyły o ok. 250 tys. zł. pierwotne szacunki wynoszące ponad 6 mln zł. Głównym inwestorem przy budowie jest gmina Oświęcim. 80 proc. funduszy pochodzi z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Po 10 proc. przeznaczyły na ten cel gmina i powiat.
Po udrożnieniu drogi odbarczającej z dotychczasowej szosy korzystać mogą jedynie samochody oficjalnych delegacji odwiedzających Miejsce Pamięci oraz pracownicy Muzeum.
Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 r. po konflikcie wokół centrum handlowego nieopodal murów byłego niemieckiego obozu Auschwitz, które budowała prywatna spółka. Jest skierowany do samorządów rejonu Oświęcimia. Zakłada przede wszystkim uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Muzeum Auschwitz. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/aszw/