Z okazji Dnia Niepodległości, w ramach kolejnej odsłony projektu Instytutu Nowych Mediów „Opowiadamy Polskę światu” w światowej prasie ukazały się teksty o odzyskaniu niepodległości przez Polskę pióra prof. Wojciecha Roszkowskiego, Jarosława Szarka, Jana Rokity i Eryka Mistewicza.
Wszystkie artykuły tych autorów pojawiły się już w miniony weekend we francuskim dzienniku "L'Opinion".
W środę tekst historyka prof. Roszkowskiego pt. "O demokracji między narodami Europy. Casus - Polska" ukazał się m.in. w rosyjskim dzienniku "Niezawisimaja Gazieta", hiszpańskim dzienniku "ABC", włoskiej Geopolitica.info i argentyńskiej "Prensa Libre". Roszkowski, profesor Instytutu Studiów Politycznych PAN, autor publikacji na temat historii Polski XX wieku i Kawaler Orderu Orła Białego opisuje historię Polski i Europy Wschodniej po kongresie wiedeńskim w 1815 r. przez sytuację po I oraz II wojnie światowej aż do czasów powstania NSZZ "Solidarność".
W wenezuelskim dzienniku "El Nacional", algierskim "Liberte" i magazynie "The Postil" opublikowano zaś tekst Rokity. Działacz opozycji demokratycznej, były poseł i szef klubu parlamentarnego PO pisze o polskim rozumieniu świata w tekście pt. "Jak różnie brzmią echa Wielkiej Wojny".
Z kolei w mołdawskiej "Agorze" i na portalu agencji BasNews, zamieszczającej wiadomości z Kurdystanu, Iraku i Bliskiego Wschodu, ukazał się artykuł historyka i szefa IPN, Jarosława Szarka pt. "Niespożyty duch polski".
"Cieszymy się, że bez wydawania środków, bez kupowania reklam, udało nam się +Opowiedzieć Polskę światu+ piórami najwybitniejszych intelektualistów, historyków, liderów opinii" - powiedział PAP Eryk Mistewicz, prezes Instytutu Nowych Mediów. "Obok tytułów z Francji, Hiszpanii, Portugalii, Węgier, Iraku, Wenezueli, Algierii czy Wielkiej Brytanii, cieszy nas też, że przedstawiliśmy polski punkt widzenia w Rosji, gdzie +Niezawisimaja Gazieta+ opublikowała tekst prof. Roszkowskiego" - podkreślił.
Poprzednia edycja projektu "Opowiadamy Polskę światu" osiągnęła zasięg 554,9 mln odbiorców (emisja w mediach w 36 krajach świata) w setną rocznicę Bitwy Warszawskiej 1920, a na 40-lecie Solidarności - 1 mld 14 mln odbiorców (38 krajów). "To zdecydowanie największe zasięgi polskich projektów promujących Polskę za granicą" - zaznacza Mistewicz.
Szef Instytutu Nowych Mediów zauważa również, że "rośnie zainteresowanie Polską, ale też całą Europą Środkową". "Już teraz mamy prośby o teksty o polskiej gospodarce, o tym, jak radzimy sobie z epidemią. Zainteresowaliśmy historią przy okazji projektów w rocznice Bitwy Warszawskiej, Solidarności czy urodziny Jana Pawła II, co przekłada się na dobre relacje i zaciekawienie współczesną Polską" - dodaje.
Projekt "Opowiadamy Polskę światu" przygotowany został przez Instytut Nowych Mediów przy wsparciu Instytutu Pamięci Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Polskiej Agencji Prasowej. (PAP)
baj/ mars/