Akcja „Niepodległa do hymnu”, transmisja Wirtualnego Festiwalu Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu i debata historyków, to niektóre z wydarzeń obchodów Narodowego Święta Niepodległości przygotowanych przez Biuro Programu „Niepodległa”, w które online włączyły się setki tysięcy Polaków.
Jak poinformowało Biuro Programu „Niepodległa” obchody Narodowego Święta Niepodległości przygotowane przez Biuro po raz pierwszy w tym roku były dostępne prawie wyłącznie w mediach elektronicznych.
„Udało nam się zaprosić Polaków do stworzenia symbolicznej wspólnoty i świętowania razem pomimo oddalenia spowodowanego epidemią. Wszystkie działania, które znamy z ubiegłych lat, przenieśliśmy do Internetu, tak by każdy Polak w kraju i poza granicami mógł się do nas przyłączyć i wspólnie świętować jedną z najważniejszych rocznic w naszej historii. Wszystkie nasze akcje zostały zorganizowane z myślą o zdalnym dostępie przez Internet lub za pośrednictwem stacji radiowych i telewizyjnych” - powiedział, cytowany w informacji, dyrektor Biura Programu „Niepodległa” Jan Kowalski.
Obchody zainaugurowano 8 listopada koncertem bez udziału publiczności „Kulka/Paderewski/Kulka” transmitowanym online z Teatru Polskiego. Jak podkreślono w komunikacie, koncert wpisał się w 160. rocznicę urodzin wybitnego artysty i męża stanu, jakim był Ignacy Jan Paderewski. Skrzypek klasyczny Konstanty Andrzej Kulka i jego córka Gaba Kulka – pianistka, kompozytorka i wokalistka – wykonali wraz zaproszonymi muzykami najciekawsze utwory skomponowane przez Paderewskiego. Koncert - jak podaje Biuro - tylko w serwisie YouTube i na Facebooku dotarł do blisko 40 tys. internautów, a retransmisja w TVP Kultura w kulminacyjnym momencie przyciągnęła nawet 50 tys. widzów. Koncert nadal jest dostępny na niepodlegla.gov.pl.
Biuro przygotowało także krótką etiudę filmową „10 listopada 1918. Józef Piłsudski w Warszawie” udostępnioną w mediach społecznościowych rankiem 10 listopada, dokładnie w rocznicę powrotu Piłsudskiego do Warszawy. Etiuda z Mariuszem Bonaszewskim w roli Marszałka dotarła do blisko ćwierci miliona użytkowników social media.
„Pomiędzy wydarzeniami kulturalnymi przygotowaliśmy również coś specjalnego dla miłośników historii. Debata historyków +11 listopada – co świętujemy+ była jednym z najchętniej oglądanych przedsięwzięć czysto historycznych w historii działalności naszej instytucji. Przedstawiciele świata nauki - prof. Andrzej Chwalba, prof. Małgorzata Dajnowicz i prof. Przemysław Waingertner rozmawiali o znaczeniu święta niepodległości oraz o tym, jak odzyskanie niepodległości w 1918 roku zmieniło Polaków, nasz kraj i świat” – podkreślił Kowalski.
Debata online, którą Biuro zorganizowało 10 listopada, przyciągnęła - jak podano - ponad 13 tys. użytkowników serwisu YouTube i dotarła do 20 tys. użytkowników Facebooka.
Kulminacją obchodów była akcja „Niepodległa do hymnu” i rozpoczynający się po niej Wirtualny Festiwal Niepodległa na stołecznym Krakowskim Przedmieściu. 11 listopada w południe w całej Polsce zabrzmiały słowa hymnu państwowego.
„Olbrzymim wsparciem w akcji +Niepodległa do hymnu+ były dla nas stacje radiowe i telewizyjne oraz serwisy internetowe, które wspólnie z nami zapraszały do akcji, a w samo południe wyemitowały hymn na swoich antenach. Do wspólnego śpiewania zaprosiły między innymi stacje RMF, Radio Zet z całą grupą Eurozet, Polskie Radio oraz TVP, Polsat i TVN. Do akcji włączyły się również Interia.pl czy dziennik.pl oraz cała grupa dzienników regionalnych Polska Press. To dzięki nim Hymn mógł wybrzmieć w całym kraju i poza jego granicami” – zaznaczył dyrektor Biura Programu „Niepodległa”.
Po hymnie rozpoczęła się transmisja Wirtualnego Festiwalu Niepodległa, która - jak informuje Biuro - w serwisie YouTube w szczycie wyświetlana była na 23 tys. ekranów, przed którymi najczęściej gromadziły się całe rodziny. Na Facebooku dotarła do ponad 157 tys. odbiorców. Transmisja była także dostępna w wersji z audiodeskrypcją i w języku migowym na stronie programu „Niepodległa”.
„Wirtualny Festiwal Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu dotarł łącznie do nawet 3 mln Polaków w kraju i na świecie. W komentarzach zgłaszali się do nas internauci oglądający festiwal całymi rodzinami nawet w najodleglejszych zakątkach świata, od Norwegii po Argentynę. Czasami udawało nam się przegonić w statystykach transmisje największych światowych stacji telewizyjnych” – podsumował dyr. Kowalski.
Obchody Narodowego Święta Niepodległości poprzedziła kampania zapraszająca do wspólnego świętowania i przyłączenia do akcji „Niepodległa do hymnu”. Spot zapraszający do akcji dotarł - jak podało Biuro - w Internecie do ponad 1,3 mln widzów, a cała kampania do 2,5 mln odbiorców. Zaproszenia do akcji można było również zobaczyć w przestrzeni publicznej, na antenach kilku stacji TV i na stronach niektórych wydawnictw.
Sama strona internetowa Programu „Niepodległa” odnotowała w tym czasie wizyty 141,5 tys. użytkowników, którzy wygenerowali prawie 251 tys. odsłon stron związanych z obchodami. Tylko 11 listopada informacji o obchodach szukało na stronie 22 tys. użytkowników, którzy łącznie zaglądali na strony niepodlegla.gov.pl ponad 53 tys. razy. (PAP)
akn/ pat/