W czwartek ukazał się drugi raport resortu edukacji i nauki na temat funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w okresie pandemii COVID-19 – od lipca 2020 r. do stycznia br. Publikacja jest przeglądem podjętych przez ministerstwo działań.
W czwartek na stronie internetowej resortu edukacji i nauki opublikowano raport "Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19", który jest podsumowaniem działań podejmowanych przez MEiN w związku z pandemią wirusa SARS-CoV-2. W publikacji zebrano podejmowane przez ministerstwo działania od lipca 2020 roku do stycznia 2021 roku.
"Przygotowaliśmy podstawy prawne i szczegółowe wytyczne, które pozwoliły dyrektorom szkół na elastyczną organizację pracy szkoły lub przedszkola w zależności od lokalnej sytuacji epidemiologicznej. Otrzymaliśmy wiele sygnałów, że wprowadzone rozwiązania sprawdziły się w praktyce" - podkreślił szef resortu edukacji i nauki Przemysław Czarnej we wstępie.
Szeroko omówiono przygotowania do roku szkolnego 2020/2021. "Realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zadania dotyczyły przede wszystkim przygotowania rozwiązań w związku ze wznowieniem funkcjonowania szkół i placówek oraz powrotem do nauki stacjonarnej w stanie epidemii. Jednocześnie należy podkreślić, że rozwiązania dotyczące powrotu uczniów do szkół zastosowane w Polsce były podobne do rozwiązań przyjętych w innych państwach europejskich" - podkreślono.
W kolejnej części omówiono egzamin ósmoklasisty i maturalny.
Omówiono również kształcenie i wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przypomniano, że od 1 września 2020 r. dzieci i młodzież objęta kształceniem specjalnym w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty, powrócili do stacjonarnej formy edukacji. Dodano, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne pracują w sposób stacjonarny, a ich funkcjonowanie w bieżącym roku szkolnym nie zostało ograniczone.
Raport podejmuje także tematykę kształcenia zawodowego. Poinformowano, że od 18 stycznia 2021 r. szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe, na takich zasadach jak przed feriami, mogą prowadzić kształcenie praktyczne z zachowaniem reżimu sanitarnego, w określonych warunkach organizacyjnych.
W publikacji znajdują się też informacje na temat dotowania niesamorządowych przedszkoli, szkół oraz placówek oświatowych w okresie czasowego ograniczenia ich działalności.
Przypomniano również, że nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, wprowadzona w szkołach podstawowych od 1 września 2017 r., a w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2019 r., kładzie szczególny nacisk na kształcenie kompetencji cyfrowych uczniów, w tym w zakresie posługiwania się nowoczesnymi technologiami do rozwiazywania problemów z różnych dziedzin.
Poinformowano o postępach rozwoju serwisu epodreczniki.pl. W 2020 r. opublikowanych zostało na tej platformie 2618 e-materiałów z kształcenia ogólnego - wynika z przekazanych informacji. "Od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. liczba odsłon platformy to ponad 32 miliony. Liczba korzystających z platformy epodreczniki.pl w tym okresie wyniosła średnio 176 tysięcy odsłon dziennie. Najwięcej odsłon, aż 641 141, zanotowaliśmy 26 października 2020 r. Mieliśmy wówczas 216 369 aktywnych użytkowników" - wyliczono.
Szeroko omówiono również różnorodne formy wsparcia szkół, nauczycieli i uczniów w dostępie sprzętu komputerowego. "Łącznie, od marca do grudnia 2020 roku, na różne formy wsparcia organów prowadzących, szkół, nauczycieli oraz dzieci przebywających w pieczy zastępczej (w zakresie doposażenia w sprzęt, infrastrukturę sieciową, szkolenia, oprogramowanie, usługi dostępu do internetu), rząd przeznaczył około 1 mld zł" - przypomniano.
Osobne miejsce w publikacji zajmuje przegląd form współpracy międzynarodowej w obszarze edukacji w kontekście pandemii COVID-19.
W raporcie podsumowanie też letni wypoczynek. "Sytuacja epidemiczna w kraju pozwoliła na organizację wypoczynku letniego dzieci i młodzieży - jednak przy licznych ograniczeniach. Wypoczynek był organizowany w kraju, w tym w miejscu zamieszkania (w formie półkolonii) i za granicą" - wskazano.
Raport dostępny jest na stronie MEiN: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/raport-mein-covid-19. (PAP)
Autor: Szymon Zdziebłowski
szz/ mhr/