14 maja mija termin zgłoszeń do ogłoszonej w Międzynarodowy Dzień Książki i Praw Autorskich 3. edycji Gdańskiego Funduszu Wydawniczego. To powstały rok temu program wsparcia lokalnych księgarń i wydawnictw znajdujących się w kryzysie w związku z epidemią koronawirusa.
"Nowością tej edycji Gdańskiego Funduszu Wydawniczego jest Fundusz Promocji Wydawnictw. Twórcy i wydawcy mogą wnioskować o dofinansowanie działań promocyjnych towarzyszących pojawieniu się na rynku nowej książki lub albumu muzycznego. Przy wyborze utworu brane będą pod uwagę m.in. sposób nawiązania do Gdańska – jego historii, charakteru, wartości takich jak wolność, otwartość i solidarność" - poinformowała w piątek Marta Formella z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Przedstawiony we wniosku projekt kampanii promocyjnej powinien bazować na działaniach m.in. w mediach tradycyjnych, mediach społecznościowych i niestandardowych akcjach promocyjnych, uwzględniających dotarcie do różnych grup odbiorców.
W ramach GFW kupowane są wartościowe książki poświęcone Gdańskowi i regionowi Pomorza, z zakresu literatury pięknej - w tym pozycje dla dzieci i młodzieży - poezji, reportażu oraz nauk humanistycznych i społecznych, a także wydawnictwa muzyczne. O wsparcie mogą ubiegać się podmioty, które prowadzą działalność w Gdańsku i odprowadzają w mieście podatki.
Zakupione wydawnictwa są przeznaczane m.in. na nagrody w konkursach organizowanych lub współorganizowanych przez Gdańsk, rzeczowe wsparcie tzw. Wielkiego Maratonu Czytelniczego - ogólnopolskiego konkursu dla dzieci i młodzieży i przekazywane są do filii bibliotecznych i filii bibliotek szkolnych.
Władze miasta utworzyły Gdański Fundusz Wydawniczy w kwietniu 2020 r. jako odpowiedź na kryzys w branży księgarskiej wywołany epidemią COVID-19. W dwóch dotychczasowych edycjach programu miasto zakupiło 580 tytułów, w łącznym nakładzie ponad 10 tys. różnego typu wydawnictw. Przeznaczono na ten cel ponad 400 tys. zł.(PAP)
autor: Robert Pietrzak
rop/ pat/