Plakaty ze zdjęciami szczecińskiej fotografki, prezentującymi ubrania kenijskiej projektantki mody zawisły w wiatach przystankowych w centrum Szczecina. To część projektu Transkulturowe Perspektywy w Sztuce i Edukacji Artystycznej.
Zdjęcia prezentujące modelki i modeli w ubraniach z kolekcji wykorzystującej kangi – tradycyjne wzorzyste tkaniny - zawisły w wiatach tramwajowych m.in. przy al. Niepodległości, ul. Piłsudskiego i ul. Krzywoustego. To efekt współpracy szczecińskiej fotografki mody Emilii Łapko i kenijskiej projektantki Wacu Kihary. Artystki pracowały w ramach Festiwalu DUOS, który jest częścią projektu Transkulturowe Perspektywy w Sztuce i Edukacji Artystycznej.
"Współpraca, którą rozwijamy w projekcie jest wielostronna. Zdecydowaliśmy się skoncentrować na wybrzeżu (Kenii), nie biorąc tzw. lepszych artystów, bardziej znanych, rozpoznanych, z Nairobi. Chcieliśmy i nadal chcemy rozpoznawać potencjał artystyczny i kulturowy, który jest przez centrum marginalizowany pod względem ekonomicznym, politycznym i społecznym – choć oczywiście to tam się jeździ na wakacje" – powiedziała w czwartek dziennikarzom koordynatorka projektu dr hab. Aleksandra Łukaszewicz Alcaraz, profesor Akademii Sztuki w Szczecinie.
Podkreśliła, że otwieranie się na inne kultury jest "niezwykle potrzebne", również dlatego, że można w ten sposób spojrzeć na własną kulturę innym okiem.
"Poszukiwanie pewnego rodzaju uniwersaliów pomiędzy kulturami, takie, powiedziałabym top-down, od góry, jak doskonale wiemy jest ujednolicające i opresywne. Poszukiwanie czegoś wspólnego pomiędzy tymi kulturami, sztuką, ludami jest natomiast jak najbardziej uprawnione, ponieważ wypływa z faktu, że – wszyscy jesteśmy ludźmi" – wskazała badaczka.
Festiwal DUOS ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń między artystami ze Szczecina i kenijskiego hrabstwa Kilifi. Jego ideą jest współpraca polskich i kenijskich artystów podczas realizacji wspólnych projektów. Osiem artystycznych duetów reprezentuje różne dziedziny sztuki: malarstwo, rzeźbę, taniec, performans, muzykę, wzornictwo, modę, film, fotografię, architekturę, street art.
Podczas trzytygodniowej pracy angażują do swoich przedsięwzięć lokalną społeczność, rzemieślników i studentów Pwani University. Każdy duet ma swoje wydzielone miejsce do pracy: miejscową szkołę, uniwersytecką salę, ulicę, mur w dzielnicy Mnarani, pracownię lokalnego malarza.
Większość efektów wspólnych prac została zaprezentowana w Kenii, zostały także zamieszczone na stronie projektu tpaee.eu. Jesienią br. planowana jest wizyta duetów artystycznych w Szczecinie i wystawa w Muzeum Narodowym. W czerwcu w muzeum zostaną też zaprezentowane zbiory instytucji związane z Afryką wschodnią.
W międzynarodowym projekcie Transkulturowe Perspektywy w Sztuce i Edukacji Artystycznej (Transcultural Perspectives in Art and Art Education – TPAAE) uczestniczą instytucje akademickie i pozaakademickie z Polski, Włoch i Kenii: Akademia Sztuki w Szczecinie, Universita degli Studi w Maceracie, Kenyatta University w Nairobi, Pwani University w Kilifi, Muzeum Narodowe w Szczecinie oraz agencja eventowa Distant Relatives Events Limited (Beneath the Baobabs) w Kilifi. Instytucje w ramach projektu prowadzą badania nad sztuką tradycyjną i współczesną w Afryce Wschodniej oraz nad formami edukacji artystycznej w Europie i Afryce Wschodniej w perspektywie transkulturowej.
Projekt rozpoczął się w 2020 r. i potrwa 4 lata. Finansowany jest ze środków programu Unii Europejskiej Horyzont 2020.(PAP)
autorka: Elżbieta Bielecka
emb/ dki/