Muzeum Narodowe w Warszawie wzbogaciło ostatnio swoje zbiory sztuki XX i XXI wieku o trzydzieści obiektów, przede wszystkim fotografii, instalacji, filmów.
Zakupienie dzieł było możliwe dzięki środkom programu „Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego” – poinformowało PAP biuro prasowe MNW.
Wśród zakupionych dzieł są m.in. fotografie Zofii Rydet, zapis performansu duetu KwieKulik w formie cyfrowej projekcji slajdów oraz filmy i animacje Roberta Brylewskiego.
Muzeum stale powiększa swoje zbiory sztuki nowoczesnej. Poszerzanie kolekcji jest przeprowadzane w ramach cyklu przygotowań do otwarcia kolejnej stałej ekspozycji – Galerii Sztuki XX i XXI Wieku.
Jak informują muzealnicy merytoryczne prace nad nową ekspozycją trwają.
Pośród nowo nabytych dzieł są m.in.: Roberta Kuśmirowskiego „Warsztat ślusarski”, instalacja z 2011 r.; Barbary Kozłowskkiej „Linia graniczna”, 20 przeźroczy małoobrazkowych i skany cyfrowe z 1967–1990; autorstwa KwieKulik „Odmiany czerwieni / Droga Edwarda Gierka” z 1971, cyfrowa projekcja slajdów na dwa ekrany; również KwieKulik „Pomnik bez paszportu” z 1978, cyfrowa projekcja slajdów HD czy tego samego autorstwa „Anastazy”, z 1972, archiwalny pigmentowy wydruk na papierze bawełnianym; Józefa Robakowskiego film „Rynek” z 1970, który powstał we współpracy z Tadeuszem Junakiem i Ryszardem Meissnerem; Izabelli Gustowskiej, „Względne cechy podobieństwa. Wichna i Hanka”, film z 1979–1980, film 16 mm, (3 wersje cyfrowe i 1 analogowa); Zofii Kulik, „Autoportret z flagą (I)” z serii „Mandale” z 1989, wielokrotnie naświetlane biało-czarne fotografie; Zygmunta Rytki, „Ciągłość nieskończoności” z 1988, odbitka fotograficzna na papierze żelatynowo-srebrowym – jest to jedna z kilku zakupionych prac tego autora; kilka prac Zofii Rydet z serii „Dokumentacje”; Roberta Brylewskiego filmy i animacje z lat 1990–2010; Zuzanny Janin, „POCAŁUNEK (ZM)z 1998 r. – instalacja z drutu mosiężnego i waty cukrowej.
Z dziełami reprezentującymi kolekcję sztuki nowoczesnej a także artykułami na jej temat, jak i z informacjami o postępie prac nad jej tworzeniem MNW informuje w portalu Cyfrowe MNW.
Równocześnie Muzeum systematycznie udostępnia w swoich mediach społecznościowych materiały o wybranych dziełach. (PAP)
Anna Bernat
abe/ dki/