Ministerstwo Edukacji i Nauki zaleca dyrektorom szkół i przedszkoli uwzględnienie nowych regulacji standardów zatrudnienia specjalistów, m.in. psychologów i pedagogów szkolnych, w arkuszach organizacji opracowywanych na rok szkolny 2022/2023.
MEiN przypomina, że uchwalona 8 kwietnia br. przez Sejm nowelizacja ustawy o systemie oświaty zawiera m.in. przepisy wprowadzające standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach. Projekt został przekazany do rozpatrzenia przez Senat.
"Przewiduje się, że ustawa zostanie uchwalona i podpisana przez Prezydenta RP w maju 2022 r. Standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów będą miały zastosowanie od 1 września br. W związku z tym zalecamy uwzględnienie nowych regulacji w opracowywanych na rok szkolny 2022/2023 arkuszach organizacji" – wskazuje resort edukacji i nauki w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej.
Informuje, że nowelizacji określono minimalną łączną liczbę nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów oraz terapeutów pedagogicznych, która będzie musiała być zapewniona w publicznych i niepublicznych: przedszkolach niebędących przedszkolami specjalnymi, szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach oraz branżowych szkołach I stopnia, które nie są szkołami specjalnymi, szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, a także w zespołach, w których skład wchodzą wymienione wyżej przedszkola lub szkoły.
Zgodnie z nowelą w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych tworzy się nowe stanowisko pedagoga specjalnego. Zadania, czynności realizowane w ramach pensum oraz kwalifikacje pedagoga specjalnego zostaną określone w rozporządzeniach. "Projekty tych rozporządzeń zostaną skierowane do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych w najbliższych tygodniach" – informuje MEiN.
Liczba etatów nauczycieli specjalistów będzie uzależniona od liczby dzieci lub uczniów w danym przedszkolu, szkole lub zespole. Wprowadzenie standardów podzielono na dwa etapy. W etapie I – od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r. – będą obowiązywały niższe, przejściowe wartości standardów. W etapie II – od 1 września 2024 r. zostaną wprowadzone docelowe wartości standardów.
W latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024, łączna liczba etatów specjalistów nie może być niższa niż: 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100; 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100; 0,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50; 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 30.
Od roku szkolnego 2024/2025 łączna liczba etatów specjalistów nie może być niższa niż: 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100; 1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100; 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50; 0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40; 0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30; 0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20; 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10
Jak podaje MEiN, wprowadzenie standardów zostanie sfinansowane z budżetu państwa – zwiększona na zostać subwencja oświatowa. W 2022 r. na ten cel przeznaczono 520 mln zł. Sposób podziału środków na ten cel zostanie określony w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej w 2022 r.
W komunikacie resortu przedstawiono wytyczne do przygotowania arkusza organizacji na rok szkolny 2022/2023. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ joz/