Wczuwając się w sytuację młodych Białorusinów, którzy żyją w Mińsku w 2020 r. i w związku z sytuacją polityczną muszą podejmować trudne decyzje, młodzież z liceów w Podlaskiem i Mazowieckiem może poznać najnowszą historię Białorusi. Projekt ma uwrażliwić ich na prześladowania i łamanie praw człowieka.
Projekt "Godzina drogi stąd na wschód" realizowany jest przez doświadczonych pedagogów i edukatorów związanych z fundacją Sustainable Strategies Network, a finansowany z Funduszy Regionalnych Aktywni Obywatele - Islandia Liechtenstein Norwegia.
Jak powiedziała PAP odpowiedzialna za koncepcję projektu Maria Czykwin, projekt zakłada przybliżenie młodym Polakom najnowszej historii Białorusi. "W obliczu wojny na Ukrainie, kłamliwej propagandy rosyjskiej, rosnącej ksenofobii wobec mieszkających w Polsce Białorusinów, realizacja projektu wydaje nam się szczególnie ważna" - podkreśliła. To 50 lekcji online z młodzieżą licealną ze szkół w województwie podlaskim i mazowieckim.
Młodzi ludzie biorą udział w multimedialnej grze, która rozgrywa się w Mińsku w 2020 roku. "Bohaterami jest para studentów, którzy muszą podejmować trudne decyzje w obliczu masowych protestów, a później represji. To uczniowie, poprzez dyskusję i głosowanie, rozstrzygną czy bohaterowie wezmą udział w manifestacjach, czy otworzą drzwi uciekającym demonstrantom, czy wyemigrują z kraju" - powiedziała Czykwin. Dodała, że kolejne ich wybory będą miały swoje konsekwencje, które młodzież prześledzi dzięki zmontowanym dokumentalnym materiałom i pogłębi sens tych wydarzeń poprzez rozmowę z prowadzącymi lekcję.
Czykwin powiedziała, że lekcja ma uwrażliwić młodzież na prześladowania i łamanie praw człowieka. Dodała, że chodzi też o rozmowę i odpowiedź na pytania dotyczące użycia przemocy w obronie własnej wolności, kwestii rozliczeń agresorów, odwagi obywatelskiej czy trudności związanych z emigracją. "Białoruś jest przykładem tego, jak można w sposób jawny, dosyć siłowy i reżimowy odebrać wolność" - dodała.
Podkreśliła, że poznanie sytuacji na Białorusi staje się też pretekstem do rozmowy o tym, jak każda z osób zachowałaby się w danej sytuacji. Ale też rozmowy - jak mówiła Czykwin - o różnych sposobach "powolnego i niewidzialnego rozmydlania demokracji i zabierania praw" i jak to np. wygląda w sieci.
Dodała, że w rozmowach na koniec zajęć, młodzi ludzie wskazują, że gra nie tylko pozwoliła im dowiedzieć się więcej o sytuacji na Białorusi, ale też wzbudziła w nich emocje, często smutek i niepokój. "Trudne emocje wzbudza tej projekt, bo i temat, i protesty jak +przykręcana jest ta śruba+, i zapadające wyroki... My tego nie ukrywamy, są tam zdjęcia i materiał filmowy, bo nie wyobrażamy sobie, żeby mówić o tym bez pokazania jak to wygląda" - zauważyła.
W ramach projektu ma powstać też ogólnodostępna strona internetowa z multimedialną lekcją.
Wybory prezydenckie na Białorusi odbyły się 9 sierpnia 2020 r. Wygrał w nich Alaksandr Łukaszenka, opozycja ocenia, że wybory były sfałszowane. Po wyborach, a także przed nimi na Białorusi odbywały się liczne demonstracje, wiele osób zostało zatrzymanych. Organizacje białoruskie oceniają, że w więzieniach przebywa ponad 1,5 tys. osób.(PAP)
autorzy: Sylwia Wieczeryńska, Robert Fiłończuk
swi/ rof/ agz/